Moet ik mijn beregeningssysteem (waterpomp, tappunten) afsluiten tijdens vorst?

Wij hebben een beregeningssysteem en twee geslagen bronnen.
Eén hydrofoor waterpomp staat in een vorstvrije garage en verdient wat onderhoud; een andere staat bij de vijver.
Beide pompen sturen een aantal tappunten aan. Hoofdzakelijk wordt de pomp bij de vijver gebruikt. Als er veel tappunten gebruikt worden, dan is er de ondersteuning van de pomp in de garage (die dan aangezet moet worden).
Nu de vraag:
Ik ga vanaf nu tot het voorjaar de pompen niet meer gebruiken en wil ze nalopen en vorstvrij wegzetten. Ik ben vorig jaar weduwe geworden en mijn man deed deze klus altijd. Ik heb dus geen idee wat en hoe ik het precies moet doen. Ik weet iets van de tappunten openzetten, maar weet niet hoe precies de volgorde is. Ook weet ik niet dat als ik de pompen af wil koppelen, waar ik dan rekening mee moet houden. Zodat ik niet straks in het voorjaar met problemen kom als ik de boel weer aan wil sluiten.

Misschien is iemand zo vriendelijk om mij stapsgewijze uit te leggen hoe ik handelen moet?
Bij voorbaat dank

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
5.4K

Het beste antwoord

Stekker van de pomp eruit, dan de aanzuigleiding en de persleiding los draaien en afkoppelen daarna zal de pomp helemaal los staan en kun je deze weghalen en naar een vorstvrije plek verhuizen. Daarna alle tappunten open draaien en de leidingen zoveel mogelijk leeg laten lopen. (Als je in de buurt van Winterswijk woont kun je mij ook vragen of ik je wil helpen cq wil voordoen)