Hoe kan ik ontdekken of een houten balk hol is?

Ik wil graag mijn tafel verlagen, en dus de poten een stukje afzagen. Ik weet alleen niet of ik holle tafelpoten heb.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Kan je het niet horen door er tegenaan te kloppen? Hol klinkt namelijk vaak anders dan massief. Overigens, waarom kan je de poten alleen zagen als ze hol zijn?

Het beste antwoord

Hout is in principe massief. Om het jou hol te maken moet er een gat zijn waar het kernhout uit de poot gehaald is. Dat gat zou zichtbaar moeten zijn wanneer je de tafel uit elkaar haalt.

Maar als ik zo op afstand moet gokken.... een holle poot is minder stevig dan een massieve en je wint maar weinig gewicht met het hol maken van een poot. Daar zijn ze over het algemeen te rank voor.
De kans dat jij holle houten poten hebt is erg klein.
Utrecht
5 jaar geleden
Nee hoor. Veel blokpoten zijn hol. Niet gemaakt van een massief stuk hout waar een kolom uit geboord is, maar gemaakt van 4 plankjes in een vierkant.

Andere antwoorden (1)

Door er tegenan te kloppen kun je het meestal welhoren.
Maar het is niet mogelijkomhier te beschrijven wat je dan horen moet.
Een balk wordt zelden uitgehold. Dat kost meer werk dan het oplevert.
Wat wel kan is dat er 4 planken op elkaar zijn gelijmd en/of geschroefd in een vierkant, om zo een balk te krijgen die inderdaad hol is.
Je kunt kijken of er naden zijn te vinden tussen die planken.
Wat ook kan:gewoon een gaatje er in boren. Dan voel je tijdens het boren direct of de balk massief is.