Ik heb een houten buitendeur die hulp nodig heeft. Hoe heet de onderdeel dat ik nodig heb?

De houten buitendeur heeft deels glas dat door een frame in vlakken wordt verdeeld. Ik wil dit graag vervangen want het is deels erg verrot. Nu weet ik niet hoe dit wordt genoemd dus Googlen gaat moeilijk worden.
Kan iemand mij vertellen hoe dit heet zodat ik kan zoeken? Of misschien zelfs al of dit überhaupt los bestaat en waarar zo'n deel verkocht wordt?
( Ik hoop dat mijn vraag niet dubbel gesteld is. Net ook gesteld, maar toen was ik geloof ik niet ingelogd en was mijn vraag verdwenen )

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2K
ronron1212
5 jaar geleden
Dat is gewoon een lat zou maar even een vakman erbij halen wat dit is best lastig.
Poet
5 jaar geleden
Ik heb mijn antwoord even vernieuwd want de letters op het plaatje waren te klein om te lezen
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hout is nog goed... brander pakken, strippen, gronden (2x) en aflakken!

Antwoorden (1)

Ik zie dat het dubbel glas is.
Als het hout van voor tot achter door het glas heenloopt, zodat je feitelijk 6 dubbele ruitjes hebt, dan noem je het "kruisroeden". Die houden de afzonderlijke ruitjes op hun plek.
Als ze echter op het glas zijn geplakt met tweezijdig tape dan spreek je van "schijnroeden". Soms ook wel "plakroeden" wordt genoemd. Dan is er feitelijk maar één dubbel ruit.
In het laatste geval kan het bovendien zo zijn dat er tussen de glasplaten (= in de "spouw") metalen latjes zitten ter plekke van de schijnroeden. Die houden de glasplaten op de juiste afstand van elkaar. In dat geval spreek je van "Wiener Sprossen". Om precies te zijn wordt daarmee gedoeld op het geheel van schijnroeden plus afstandhouders.
Tenslotte is het goed om te het begrip "glaslat" te kennen. Dat is feitelijk iets anders maar wordt soms ook wel gebruikt om ruwweg te verwijzen naar alle latjes en balkjes die zoal op en rond ruiten worden gebruikt.
Naar aanleiding van je reactie voeg ik ook een afbeelding toe van de "sponning". Dat is het gedeelte rondom het ruit waarmee het vast zit in de deur.
Toegevoegd op 31 juli 2018 15:29: tekst, afbeelding
Plaatje bij antwoord
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt poet,
Maar het rare is dat het wel één ruit is.
Wel dubbelglas. Maar het frame dat er aan binnen en buitenkant van de deur zit, in het gewoon ' zweeft '. Aan de binnenkant kan ik zien dat er een soort isolatie tape tussen ruit en hout zit. Is niet afgekit.
Aan de buitenkant ( de deels rotte kant ), is gekit en zijn het daardoor net apparte ruitjes.
Het hout zit vanbuiten' vast ' op de deur en vanbinnen met kleine schroefjes vast.
Ik bedoel, het frame.
Poet
5 jaar geleden
Hoi Marja, je hebt dus de 2e situatie die ik beschreef: één dubbel ruit waarop houten schijnroeden zijn geplakt met dubbelzijdig tape. Het is geen isolatietape als het één ruit is want onder de roeden kan dan immers geen koude doordringen.
Buiten is er dus ook nog kit gebruikt om de naad tussen roeden en glas te dichten ter voorkoming van vochtindringing (en daardoor zie je het dubbelzijdige plaktape daar niet meer).
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Oke poet, dank voor je extra uitleg. Maar de binnenste heb ik eraf kunnen schroeven, om te schuren en schilderen, daar zat de tape alleen op het hout geplakt. De buitenste moet ik denk ik vervangen maar ik weet niet waar ik zo'n frame in zijn geheel kan kopen omdat ik de juiste zoekterm niet weet.
Met ' houten frame voor deur ' kom ik niet ver en met de term ' schijnroede ' kom ik denk ik alleen de losse spijltjes tegen.
Wat zou de goede zoekterm zijn voor het hele frame? Ik denk niet dat ik zo'n ' tussen latje' zo makkelijk zelf kan vervangen.
Poet
5 jaar geleden
Hoi. Voor het vervangen van houten schijnroeden plus het hout van de sponning kun je het beste bellen met een speciaalzaak. Bijvoorbeeld deze:
https://www.combifit.nl/
Overigens: door het uploaden van een aanvullende afbeelding is de oorspronkelijke afbeelding verdwenen. Ik ga nu een afbeelding uploaden welke de eerste twee combineert.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt poet, sorry maar ik snap je antwoord even niet.
Ik heb geen 2 linker handen maar vaktermen, in dit geval ken ik niet zo goed.
De sponning is toch, waar de ruit in vast zit?
En dan de plakkatjes voor de show, daarbinnen?
In dit geval wordt de ruit eigenlijk op zijn plaats gehouden door de 2 totale frames. Een binnen, een buiten. En is van een echte 'sponning ' toch geen sprake?
Het hout van het frame is op het oog, als het op de deur zit overal even dik.
De latjes liggen niet dieper, maar het frame in zijn geheel komt wel iets buiten de deur uit. Wat zou de goede zoekterm zijn voor het hele frame?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik heb gekeken naar de site die je stuurde.
Ik moet hier glaslatten in veelvoud van 20 kopen.
Het gaat om één deur.
Ik zou zo graag weten hoe in vaktaal zo'n houten frame heet, dan kan ik zelf googlen.
Ik heb veel nieuwe informatie/ kennis, maar nog geen antwoord op mijn orginele vraag?
Poet
5 jaar geleden
Wat jij frame noemt zijn de houtjes die samen de sponning maken. Een buitendeel en een binnendeel. Ik weet de namen niet daarvan. Maar hiermee moet het uitleg aar zijn aan een vakman/vrouw
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Poet,dankjewel voor al je hulp/ informatie.
Ik ga inderdaad maar opzoek naar een vakman/ vrouw.
En ' for the time being ' ( omdat het nu zolang droog is ), gewoon maar volstoppen met vloeibaar hout en schilderen.
Poet
5 jaar geleden
Veel succes. Nog even en je bent zelf een vakvrouw :)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Sorry Poet, voor mijn late reactie.
Je zou het bijna denken,. maar meer van alles wat.
Gaten vullen, stukjes stuken, schuren, schilderen, boren, zagen.
Echt een maanusje van alles.
Ik zou je als ik wist hoe, nog een foto kunnen sturen,hoe het uitgevallen is.
Als je dat zou interesseren?