Onze mengkraan in de keuken fluit en trilt, wat kunnen we daaraan doen?

In onze keuken hebben we een mengkraan met een warm en koud water draai knop. Als we koud en warm helemaal dicht draaien dan begint de leiding te fluiten en te trillen. Zetten we de koudwaterknop op een licht lopende stand of oefenen we druk uit op de knop is dit weg. Weet iemand misschien wat dit zou kunnen zijn ?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
10.2K
Bordensteker
5 jaar geleden
Als koud en warm dichtgedraaid zijn loopt er geen water door de kraan en kan er hoogstens tijdens het dichtdraaien even een zgn. waterslag hoorbaar geweest zijn, maar dat valt niet onder “dan begint de leiding te fluiten en te trillen.”
Op deze vraag is zo geen logisch antwoord mogelijk; de vraag is onduidelijk gesteld.
Bordensteker
5 jaar geleden
Ik vermoed na het lezen van de antwoorden van nu 2x Ed dat ik weer wat bijgeleerd heb: waterslag, met een geluid dat ná het dichtdraaien nog doorgaat. Ik neem mijn opmerkingen dat de vraag onduidelijk gesteld is dus terug. Wikipedia:
“Wanneer in een leiding het water tot stilstand wordt gebracht (door een afsluiter), zal het water door de massatraagheid verder blijven stromen. Aan de afsluiter echter kan het water niet meer verder terwijl er nog steeds bij komt, de waterdruk stijgt dan ook [knip]
Nu staat het water in de leiding overal stil, maar is er overal een overdruk. Het water zal zich dus ontspannen en terug beginnen stromen. Dit gaat goed, tot het ontspannen de afsluiter bereikt. Het water dat daarvan wegstroomt ‘weet’ niet dat de leiding verderop dicht is, er zal dan ook een drukverlaging optreden [...] Deze golf rolt opnieuw naar de pomp. Dit proces gaat oneindig verder (indien er geen wrijving is). https://nl.wikipedia.org/wiki/Waterslag_(hydraulica)#Fysische_achtergrond
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt voor de reacties. Ik merkte speling op de koud water knop. Ik heb deze losgemaakt en het binnenwerk eruit gehaald toen voelde ik een braam in het binnenwerk deze kon ik met mijn vinger wegkrijgen. Hierna heb ik alles weer in elkaar gezet en nu is het probleem verholpen.

Antwoorden (2)

Dit verschijnsel heet resonantie.
Kraan en leiding resoneren als de eigen frequentie van het metaal gelijk is/wordt aan de frequentie van de trilling die het uitstromende water veroorzaakt.

Elk voorwerp heeft een eigen frequentie, en als dat voorwerp wordt blootgesteld aan een trilling met diezelfde frequentie dan gaat het voorwerp meetrillen.

Dit verschijnsel merk je ook op in auto's.
Bij een bepaald toerental van de motor (bv 3000 toeren) begint een onderdeel van de auto te trillen. Geef je wat gas bij, of verminder je het toerental van de motor dan is het geluid weg.

Het verschijnsel dat een wijnglas in stukken breekt als een sopraan een bepaalde noot zingt komt ook door resonantie. De frequentie van de noot is dan precies gelijk aan de eigenfrequentie van het wijnglas.

Je kunt dit vergelijke met een schommel in de speeltuin.
Het kind op de schommel gaat steeds hoger al je precies op het juiste tijdstip een duw geeft. Elke duw aan de schommel verhoogd de totaal toegevoegde energie.
Is de frequentie van het duwen niet gelijk aan de eigen frequentie van kind en schommel, dan heeft het duwen geen of weinig effect.

De eigenfrequentie is te veranderen door de massa van het voorwerp of het steunpunt van het voorwerp te veranderen. Dat laatste doe je als je tegen de kraan drukt.
5 jaar geleden
Bordensteker
5 jaar geleden
Het nu gegeven antwoord is een op zich technisch correct verhaal, dat m.i. echter niet aansluit op de gestelde vraag. De vraagsteller zegt: “Als we koud en warm helemaal dicht draaien dan begint de leiding te fluiten en te trillen.”
Als koud en warm dichtgedraaid zijn loopt er geen water door de kraan en kan er hoogstens tijdens het dichtdraaien even een zgn. waterslag hoorbaar geweest zijn, maar dat valt niet onder “dan begint de leiding te fluiten en te trillen.”
Edraket
5 jaar geleden
Of de vraag correct is gesteld of niet, daar blijf ik buiten.
De verschijnselen (fluiten en trillen) zoals de vraagsteller ze beschijft worden veroorzaakt door resonantie in het leidingsysteem..
Wij hadden het ook al twee jaar, van alles geprobeerd, maar niets hielp
Op den duur gingen zelfs de leidingen meeklapperen en dat hoorde je in het hele huis-

Sommige leidingen kwamen los van de muur.
Toen hebben we de kraan vervangen door een nieuwe en het probleem was 100 % opgelost