Hoe noem je zo'n hendel voor je bovenlicht?

Ooit had ik een hoog bovenlicht (raam) die ik door middel van een soort hefboomschakelaar kon openen en sluiten , we hadden dit systeem ook op de middelbare school. In mijn nieuwe huis heb ik wederom zo'n onbereikbaar raam maar ik kan de juiste omschrijving niet vinden zodat ik het kan aanschaffen of maken. Wie weet wat ik bedoel? Ik wil geen automatische raamopener maar gewoon een simpele hendel op borsthoogte.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
11.3K
Ivana
6 jaar geleden
Vraag om een "uitzethaak", die zijn er in verschillende soorten. Leg, bij bijvoorbeeld de Gamma, uit wat je wilt. Die kunnen je de diverse soorten laten zien en advies geven.

Het beste antwoord

Om het bovenlicht te kunnen bedienen met een hendel op borsthoogte heb je een vorm van mechanische raambediening nodig met een samenstel van stangen en armen.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f4/Interieur%2C_bovenlicht_met_draaibare_raamuitzetter_-_Rotterdam_-_20002454_-_RCE.jpg

Een eigentijdse uitvoering daarvan is deze mechanische bovenraamsluiting die bediend kan worden met een hendel: http://www.sloterop.nl/images/C/HAUTAU%20Primat-FL%20190%20Raambeslag.gif

Hier een bron van meerdere geschikte bovenlichtbedieningen: http://www.buva.nl/site/onze-producten/hang-en-sluitwerk-ramen/sluitingen-ramen/product/uitzetramen.82.html
Op die pagina vind je de aanklikbare hyperlinks naar de brochures van verschillende oplossingen in de rechterkolom.

Toegevoegd na 39 minuten:
Daarvan moet je deze hebben:
Bupex bovenraamsluiting met slingerstang (traploos regelbaar), en/of deStavex bovenraamsluiting voor houten uitzetramen met bediening door een trekstang met handgreep (open of dicht) en links én rechts bruikbaar.
http://www.buva.nl/scripts/download_kb.plp/146/Bovenraamsluitingen_2005-02.pdf

De Whitco raamuitzetter met een zwengeltje is wellicht nog een alternatief. De bediening daarvan is dan wel niet op borsthoogte, maar wel op de hoogte van de onderkant van het bovenlicht zónder dat je voor het sluiten op een krukje moet gaan staan om zoals bij een standaard raamuitzetter de buiten bereik naar buiten uitgeklapte raamuitzetter weer naar binnen te halen.
http://www.buva.nl/scripts/download_kb.plp/47/Whitco-uitzetter_2004-06.pdf
Bordensteker
6 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Plus!
(alleen al voor de geïnvesteerde moeite)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dit was precies wat ik bedoelde, ik heb nu meerdere sites gevonden en kan eindelijk aan de slag ermee, mijn oprechte dank!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+

Andere antwoorden (2)

Officieel heet die een uitzetijzer. Ze zijn er in twee uitvoeringen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De moderne variant is het Hautau valraam beslag, te koop bij iedere ijzerhandel en bol.com