Kun je laminaat verven?

In ons nieuwe huis ligt heel donker laminaat wat we erg lelijk vinden. Nu zitten we eraan te denken om het te verven. Op internet lees ik uiteenlopende verhalen. Heeft iemand ervaring met het verven van laminaat? Is dit aan te raden? Is het krasbestendig? Veel werk? En wat kost het ongeveer?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Ik heb het één keer gedaan, en zou het je afraden. Belangrijkste reden om dat te vinden is dat een een enorme klus is. Als je een goed resultaat wilt, moet je eerst het oude laminaat schuren (= schuurmachine huren), dan het geschuurde laminaat goed reinigen, gronden, opnieuw schuren en afhankelijk van de kleur die je wilt en de dekking van de verf, een of meer keren schilderen. Daar ben je zo een paar dagen mee zoet. Huur van een schuurmachine en de (dure ) krasbestendige verf kan ook nog eens in de papieren lopen. Ik weet de kosten niet meer (hangt ook veel af van hoe groot je vloer is en welke kwaliteit verf je wilt kopen), maar een volgende keer ga ik liever nieuw laminaat leggen. Zie ook de voor- en andelen op de site hieronder.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
+
Om het goed te doen kost de hele schilderklus je ongeveer de helft van een nieuwe laminaatvloer. En binnen 5 jaar kan alles nog eens opnieuw omdat het dan toch echt wel gekrast en versleten is. Met een nieuwe laminaatvloer ben je op de langere termijn goedkoper uit. Zet je huidige vloer te koop op marktplaats! Dan krijg je er nog wat voor, je hoeft 'm niet af te voeren naar de stort en je maakt er iemand anders blij mee. Kliklaminaat is prima verhuisbaar.
Utrecht
6 jaar geleden
Laminaat heeft toch een kunststof bovenlaagje. Kan je dat dan wel schuren? Of is het enkel de bedoeling het iets op te ruwen?