Hoe krijg ik deze deur open?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
7.9K
ronron1212
7 jaar geleden
met een schroevendraaier in het witte lipje en dan draaien
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"in het witte lipje en dan draaien"
Aan de foto kun je duidelijk zien dat dat al geprobeerd is...

Het beste antwoord

Uit de tweede foto (bedankt dat je die mee geplaatst hebt!) blijkt dat het een zogeheten opdekdeur is, die je in gesloten stand inderdaad niet echt uit de scharnieren kunt lichten.

De zaagsnede in de witte plastic “noodbediening” onder (of eigenlijk midden in) het rood/witte schijfje is bij deze deur nogal erg ‘dol’ geworden door technische mishandelingen in het verleden. Toch zul je het daarmee moeten doen, en dan heb je dus om te beginnen een zo breed mogelijke en niet half weggesleten schroevendraaier voor nodig met een wat dik blad, en verder moet je proberen de ‘nachtschoot’ (de grendelpen of schuif van het slot) zo goed mogelijk te ontlasten door wat tegen de deur aan te duwen, of juist er licht aan te trekken, terwijl de deur aan de onderkant iets oplichten ook kan helpen.
Terwijl je dit doet, moet je de dagschoot (de normale afgeschuinde grendel zoals bij een gewone binnendeur zonder slot) sowieso ingetrokken houden door de deurkruk door iemand tegen de veerdruk in schuin naar beneden gedraaid vast te laten houden. Of je zet hem vast met wat duct tape.

Mocht het dan nóg niet lukken, dan kun je overwegen om met een boortje een gaatje te boren door het rood/witte schijfje, helemaal links in het zichtbare witte gedeelte. Dan kun je daarna een staafje of afgezaagde spijker in dat gaatje steken en daarmee voldoende grip krijgen om het schijfje met daaraan de grendel weg te draaien uit het gat in de sponning, zodat de deur weer “van het slot af” is.

Toegevoegd na 16 minuten:
Als de grendel pas soepel kan schuiven als de deur niet helemaal tegen de sponning aan gedrukt wordt (door de schroevendraaier), dan kun je wat dunne houtjes zoals ijslolliestokjes of houten of plastic roerstaafjes gebruiken om de opdekrand juist wat van de sponning af te trekken door er dus iets achter te steken.
Mijn gedachte is dat het de vorige keren nog juist wel gelukt is, dus met een beetje slim de grendel ontlasten zou het toch moeten kunnen lukken?
Bordensteker
7 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Scherpe schroevendraaier nemen die een mm kleiner is dan de diameter van het witte schijfje. Deze dan haaks op het uitgelubberde spleetje zetten, hamer pakken en met één tik in het kunststof slaan. Dan opendraaien.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bordensteker
7 jaar geleden
O, nou vat ik hem. Jij slaat een verse en precies passende "zaagsnede" in het betrekkelijk zachte plastic, in plaats van de oude zaagsnede nog verder te molesteren! Geen fluwelen aanpak, maar ik sta er geheel achter. Figuurlijk dan hè!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zou liever de moeite nemen om het afdekplaatje eraf te schroeven, en het splitpennetje. Hierna is opendraaien een fluitje door het rood;/wit schijfje met de hand te draaien....
Bordensteker
7 jaar geleden
Ehm, nee, zie de reacties onder Beerenburgers antwoord.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ mogelijk staat er druk op de schoot waardoor het lastig gaat.
Tegen de deur duwen of soms juist aan de klink trekken kan het makkelijker maken.
Ik zou het beslag er af schroeven. Als je het rood/witte plaatje er af haalt, kan je bij het stiftje waar het plaatje op draait. Met een (grip) tang kan je hem dan aan het stiftje omdraaien. Als je geluk hebt, zit er een Nemef 600 achter; die heeft een stift van 8mmwaar dus een kruk op kan schuiven. Dat is een stuk gemakkelijker openen. Waarschijnlijk is het echter een Nemef 1200 slot en die heeft een stift van 5 mm. Dan zal je dus de tang moeten gebruiken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat beslag krijg je alleen los als je er ook van de andere kant een schroevendraaier in de schroefhuls/patentbout kan steken...
Bordensteker
7 jaar geleden
En daarvoor moet je eerst de deurkruk verwijderen, en het pennetje dat die kruk op de 8 mm stift vergrendelt zit hier niet aan de buitenkant zo te zien.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat beslag is niet zo duur en komt in combinatie met de kunststof schroef.
Heel soms lukt losschroeven, en als het een klein stukje lukt werkt het soms door aan de schroef te trekken en te draaien tegelijk.
Lukt dat niet dan uitboren of een slijptol erop. Beslag kan je daarna ombuigen met de klink er nog op.
met muntstukje van 1-2-5 cent.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bordensteker
7 jaar geleden
Nee.
Door dat soort technische "mishandeling" (in het nabije of verre verleden) is het probleem bij de vraagsteller vermoedelijk juist moeilijker op de gewone manier oplosbaar geworden. Kijk maar eens goed naar de foto van het slot: de witte "schroefkop" is helemaal uitgelubberd. Daar krijg je niet goed grip meer op, en vooral niet met een rond muntje.