Kan ik bergruimte bevestigen aan een zijde van een opdekdeur?

Bijv. met een rekwerk waar ik mandjes aan hang of met rails waar ik (ondiepe) plankjes aan hang. Hoe ziet het binnenframe van een opdekdeur er uit?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
7.3K

Het beste antwoord

Een opdekdeur heeft randjes aan zij- en bovenkant die tegen het kozijn vallen. Dit in tegenstelling tot een stompe deur. Of een deur stomp of opdek is, zegt niets over het materiaal en de constructie van de deur. Jouw opdekdeur zou dus een massief houten deur kunnen zijn, dan kun je er gewoon houtschroeven in draaien en van alles aan hangen.
Je deur kan ook een boarddeur zijn, met houten frame rondom en alleen plaatmateriaal voor en achter. Er zijn ook boarddeuren met een kartonnen honingraat binnenin, en er zijn boarddeuren met spaanplaat binnenin. Zit er spaanplaat in (volkern deur), dan kun je daar ook in schroeven. Er bestaat ook nog een systeem met spaanplaat binnenin waar holle sleuven of gaten in zijn geboord. Dan heeft je schroef wel grip als je net in het spaanplaat schroeft, maar niet als je net in een gat of sleuf wil schroeven.

In het geval van boarddeur waar je niet gewoon in kunt schroeven is de stevigste manier om een gat helemaal door de deur heen te boren en aan de andere kant van de deur een plankje (sierplankje, houten kapstokje ofzo) te maken. Gebruik dan schroeven (of boutjes + moeren) die het plankje en het rekje aan elkaar verbinden, met de deur ertussen.
Inekez1
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dankjewel voor je uitgebreide antwoord, ik ben bang dat ik een holle boarddeur heb. Ik kan alleen niet precies ontdekken waar eventueel lijstwerk aan de binnenkant zit waar ik schroeven in kan draaien, tikken met een hamertje tegen de deur geeft geen klankverschil. Is er misschien nog een andere manier om te ontdekken welke soort opdekdeur ik heb en wat er precies aan de binnenkant zit?