Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe lang moet een gemetselde muur drogen voor hij belast kan worden?

Ik wil in de tuin een muurtje metselen en in het zelfde weekend naast die muur het terras betegelen. Hoe lang moet ik de muur laten drogen voor ik zand tegen het stuk dat uiteindelijk onder de grond zit aan kan leggen en vlak ernaast met zand en tegels aan de slag kan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
89.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Indien je metselspecie gebruikt in de verhouding 1 op 3 of indien je kant en klare specie gebruikt, dan kan je na een dag of drie, je muurtje wel belasten, echter om je tegels goed te plaatsen, moet je de aangebrachte grond achter het meertje extra goed aanstampen/ aantrillen, hierdoor ontstaat een grote zijwaardse druk en kan je muurtje stuk gaan, dus zou ik min, 1 week wachten en je muurtje bij droog weer regelmatig nat houden, omdat anders je specie te snel kan drogen.
Vergeet niet je muurtje minstens 40 cm. onder de grond met een fundering te beginnen. anders gaat je muurtje binnen een paar jaar om.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat hangt in grote mate van het weer af, hoe droger weer hoe sneller de muur gedroogt is. Bij vochtig weer duurt het langer. Maar in jou geval zou ik zeggen wacht een dag, de muur heeft verder niks te lijden want er komt geen gewicht op.
Het beetje zand en de druk van die eerste tegels moeten na een dag uitharden wel kunnen denk ik.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vriend van mij had ook een muurtje in de tuin gemetseld...

ze moesten 1week wachten voor ze het mochten belasten..

voor optimaal resultaat 3 weken
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na twee dagen is die voldoende uitgehard en kan je de gietvorm verwijderen, de totale sterkte bereikt het echter na 30 dagen. Maar dat staat normaal op de zak.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aangezien de belasting gering is en het redelijk droog 70 is na twee dagen.
Voor het gedeelte onder de grond kun je eventueel een sneldrogende mortel gebruiken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voordat alles uitgehard is duurt het 6 weken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding