kan wilgenhout probleemloos door de hakselaar?

ik heb veel wilgenbomen staan en deze moeten geknot. De takken wil ik versnipperen. Daarvoor een hakselaar met 8-snijdende messenwals met instelbare tegenplaat gekocht. Hij trekt echter het wilgenhout niet mee en de kleinere takken worden alleen gekneusd. Komt dit door het soort hout of door de hakselaar??

7 jaar geleden
6.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik denk dat de instelbare tegenplaat niet strak genoeg tegen het mes aanstaat.
Je kan die zo strak zetten dat ie er net tegenaan loopt en dan ietsjes terug. Dit ervan uitgaande dat ik de juiste machine in gedachte heb.
Kan je anders een link plaatsen naar een winkel of het type nummer geven?
Frans1955
7 jaar geleden
het gaat om de
Stiga Bio Silent 2500 Elektrische Schredder/ Versnipperaar.
ik ben terug gegaan met de machine en daar bleek dat hij de wilgentakken niet aankan, hij trekt de dikke er niet door en de dunne takken kneust hij alleen, ondanks het strakker en losser draaien van de tegenplaat. een tak van een andere boom ging beter al vond ik het nog tegenvallen maar die ging er wel doorheen met wat hulp.
Inekez1
7 jaar geleden
Ik weet niet waar je woont, maar is het niet een optie om de wilgentenen via marktplaats ofzo te verkopen? Deden mij oom en tante altijd. Als je ze toch wilt versnipperen kun je ze beter een tijd laten liggen. Het hout is nu nog heel erg sappig en buigzaam. De instelling van de versnipperaar komt dan heel precies. Als het wat droger is wordt het veel makkelijker versnipperd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Goeie tip van het verkopen, of anders gratis, scheelt een boel werk. Even laten drogen scheelt inderdaad ook veel.
Te droog is bij deze versnipperaar trouwens ook weer niet fijn, dan buigen zijtakken niet meer en moet je de takken door de nauwe vulopening duwen. Het is ook maar net waarvoor de snippers gebruikt worden. Als het alleen om te verkleinen is zodat het beter composteert is gekneusd ook prima.

Antwoorden (1)

Ja je wilgentakkenvzijn waarschijnlijk te fijn of nog te groen, je kan dit probleem verhelpen door ze te vermengen met wat grovere houtige takken. Bij een halselaaret wals heb je dit probleem al snel, bij een gewone halselaar niet.