Kan ik bij het aflakken van een groter oppervlak beter een kwast of een roller gebruiken?

Ik wil graag een resultaat met zo min mogelijk structuur, de verf is op oliebasis. (zijdeglans)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Haal rollen met een bolle/ronde kant dan krijg je geen strepen: https://haxo.nl/elma-lakrol-extra-fijn-1-zijde-rond-10-cm-10-stuks-/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een spuit.
(maar dat is dan weer niet aan te raden binnenshuis)

Antwoorden (2)

Ik zou het met een kwast opzetten en dan met een roller verdelen waarbij je banen één richting op trekt. Dus niet naar boven en beneden, maar alleen van boven naar beneden en een beetje overlappend met de baan die je net ernaast hebt gerold.

Gebruik rolletjes die voor deze verf en oppervlak geschikt zijn, bespaar daar ook niet op.
paulus811
7 jaar geleden
Inekez1
7 jaar geleden
Ik zou dan nog eerst met de kwast opzetten (verf vanuit de pot aanbrengen op het vlak), met een brede platte kwast. Van links naar rechts en van boven naar beneden uitsmeren. Dan met de roller eerst in een verfbakje om de roller te verzadigen, of desnoods op een stuk karton waar je verf op hebt aangebracht. Anders trekt de droge roller de verf weer van je oppervlak. Met de roller ook in alle richtingen uitrollen, zodat de verf mooi egaal verdeeld is. En dan als laatste rechte banen trekken, van boven naar beneden met een beetje overlap.
Inekez1
7 jaar geleden
En niet onbelangrijk: zorg dat je in een schone omgeving werkt. Niets zo vervelend als na droging van de verf te ontdekken dat er stofjes of haartjes in zijn gekomen.
paulus811
7 jaar geleden
Prima aanvulling en helemaal mee eens. Dank je.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Op deze manier zit er bij een groot oppervlak wel veel tijd tussen de eerste aanzet met de kwast en de laatste keer dat de roller eroverheen gaat. Om verf goed te laten vloeien wil je er juist zo min mogelijk aan zitten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank voor alle advies, ik zal laten weten wat uiteindelijk het best werkt :)
paulus811
7 jaar geleden
Goed zo! Zelf uitproberen werkt het best. Maar neem iig 1 advies aan, bespaar nooit op materiaal zoals kwasten, rollers en verf. Koop kwaliteit zoals Sikkens verf en laat je niet verleiden tot kwasten van de Action als je een goed resultaat belangrijk vindt.
Als je veel ervaring met kwasten hebt zou je dat het beste kunnen doen, maar dan hoefde je hier de vraag vast niet te stellen.

Ik neem dus aan dat je niet zo heel ervaren ben.
In dat geval zou ik zowel het aanbrengen van de verf als het uitrollen met een roller doen.

Wel als volgt: Is het oppervlak ongeveer zo groot als een deur verdeel je het in gedachten in vier stukken.

linksboven, rechtsboven, linksonder en rechtsonder.

Ben je rechtshandig begin je linksboven.
Roller met flink veel verf snel (dus niet heel langzaam rollen) in het vak uitrollen, diagonaal. Als het vak min of meer bedekt is met verf (hoeft niet 100%) in iets rustiger tempo (maar nog steeds niet heel langzaam) horizontaal uitrollen tot het hele vlak is bedekt. Daarna herhalen met vertikaal en eindigen met vertikaal met lange banen heel langzaam rollen en de roller niet optillen of heen en weer halen, gewoon 1x van boven naar beneden, links beginnen, dan met 1-2 cm overlap iets naar rechts etc tot het vlak klaar is.

Dan ga je naar rechtsboven en herhaalt de procedure waarbij je ervoor zorgt dat je een beetje overlapt met de nog natte verf van linksboven.

Dan naar linksonder en tot slot rechtsonder.

Dit alles moet binnen ca 20-30 minuten af anders is de verf al te droog.

Is het vlak groter zou je het in meer stukken moeten verdelen en als je onervaren bent redt je het dan niet in de tijd, en dan zijn de randen van vlakken die al gedaan zijn te droog als je aan het aangrenzende vlak begint.

Toegevoegd na 1 minuut:
PS: In dat geval zou ik eerst oefenen op een kleiner vlak en/of overwegen het te laten doen.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor het advies, ik kan redelijk goed met een kwast overweg, maar heb tot nu toe weinig grote vlakken in de lak gezet. (wel muurverf, maar dat luistert wat minder nauw) Ik ga beide methoden testen en laat wel weten wat het best gelukt is.