Moet ik ook een grondverf gebruiken voor het oververven van de deuren/kozijnen binnen?

Kan het ook zonder? Wordt goed geschuurd en vet afgenomen! Dit hoorde ik van mijn klusjesman

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
63.7K

Het beste antwoord

idd niet nodig als de onderlaag er nog goed op zit.

Hierbij wil ik even benadrukken dat éérst ontvetten en dán pas schuren het handigst is.

Zo verlies je geen schuurkracht aan vet en vuil wat je er tijdens het ontvetten gewoon af kan vegen en bereik je dus op iedere plek de onderlaag optimaal.

NB: als de onderlaag op waterbasis is geverfd (acryl), dan kun je er voor een duurzaam resultaat niet met terpentineverf overheen (alkyd) omdat dat niet goed hecht. Andersom is wél mogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je hebt halfglanzende verven, waar de grondverf al in verwerkt is.
Gewoon twee lagen opbrengen, en daartussen in lichtjes schuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja het kan wel maar mijn ervaring is dat zonder grondverf de laklaag er eerder afligt. Beter gezegd sneller beschadigd doordat deze niet zo goed hecht dan met een grondlaag.

Ik zou dus altijd eerst gronden.

Op de lange termijn heb je hier dus profijt van. Of je moet ieder jaar opnieuw je deuren willen schilderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de deur al gelakt is lijkt het me niet noodzakelijk zolang je inderdaad goed geschuurd en ontvet hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt aan de laag die er nu op zit. Zit deze er strak en goed op, dan volstaat vetvrij maken en licht opschuren. Daarna aflakken in je eigen kleur.

Is de huidige verf slecht opgebracht, laat het hier en daar los o.i.d., dan kun je beter goed schuren en daarna eerst grondverf aanbrengen alvorens je gaat aflakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hoeft geen grondverf te gebruiken!Grondverf is alleen om kaal hout met verf te verzadigen.Grondverf heeft een totaal andere eigenschap dan lakverf.

Je gaat als volgt te werk:
De deur goed ontvetten met ammoniak of Universol.
Daarna de deur goed schuren met korrel P150 of P180.
Nu de deur (en kozijn) bijna voledig mat geschuurd zijn,meng je wat lakverf en grondverf door elkaar heen.Zo onstaat een hele stevige ondergrond.
Daarna (als het droog is) weer schuren met korrle P180.Niet helemaal mat schuren,maar dat alle pitjes en oneffenheden er af zijn.
Daarna de boel strak afschilderen.
Op deze manier ben je goed bezig.Ik doe het al ruim 23 jaar,en ja,ik ben schilder van beroep!
succes.......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor geen grondverf nodig.
Eerst goed ontvetten dan schuren. Stofvrij maken en dan lakken. Eventueel een tweede laag aanbrengen.