Moet ik een recent gelakte voordeur opnieuw voorbewerken als ik hem nu ga lakken?

Mijn voordeur is recent gelakt. We willen toch een andere kleur. Kan ik daar gewoon overheen lakken, of moet ik eerst weer opnieuw schuren, ontvetten, stofvrij maken, gronden?

Indien niet nodig, waar ligt de grens dan? Na een jaar wel of een paar jaar?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1K
bamibal
7 jaar geleden
Gewoon licht opschuren en stofvrij maken. Gronden hoeft niet.
bamibal
7 jaar geleden
Tenzij de kleur heel erg afwijkt. Dan is gronden wel aan te raden, puur vanwege het doorschijnen van de oude kleur.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het ligt aan de kleur van de deur nu wat je moet doen en aan de kleur die het gaat worden.

Antwoorden (1)

Als de deur pas gelakt is dan alleen matteren (heel fijn opschuren), stofvrij maken en vervolgens de gewenste kleur aanbrengen. Wacht je een tijdje dan eerst ontvetten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Eerst ontvetten, dan (licht) opschuren (daarna stofvrij maken).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ah ;) mat "wacht je een tijdje" bedoeld u: als oude lak er al een tijd op zit. Correct.
Ritsuka
7 jaar geleden
Eerst even schoonmaken voor het schuren. Als er wat rotzooi op zit, schuur je het anders in de deur
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als de deur nu rood, blauw of zwart is, is het zeker verstandig na het stofvrij maken te gronden, anders dekt de nieuwe kleur niet.
burgos
7 jaar geleden
Waarom die -?
Alleen bovenstaande is de juiste manier.