Hoe weet ik of verf op water- of terpentine basis is?

Ik heb een blik verf staan die ik wil gebruiken, alleen ik kan niks meer op het etiket lezen. het is al oude verf. Bij openen ruikt de verf sterk naar ammoniak. Betekend dit dat het waterbasis- verf is , of juist niet?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
7.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Terpentine-lucht is duidelijk als zodanig te herkennen, dus waarschijnlijk op waterbasis. Maar als je beetje verf op oplost in water resp terpentine merk je vanzelf wat het is !
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik bedoel dus: als het NIET naar terpentine ruikt, is het ws verf op waterbasis. NB Verf op waterbasis kan ook "bedorven" zijn, met name oude latex-produkten stinken dan vreselijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Inderdaad beetje verf in water doen.
Zo kwam ik er laatste achter dat ik met de verkeerde grondverf bezig was.. (beetje verkouden dus rook weinig)
Kwast wilde niet schoon worden.

Het beste antwoord

Wel dat is erg makkelijk.
Neem een klein beetje verf en doe er een heel klein beetje water bij.
Nu goed mengen.
Indien het echt de verf verdunt is het op waterbasis ( watergedragen verf)
Gaat het mengsel schiften, zie je kleine klontjes, balletjes of andere vreemde dingen, dan is het op terpentine basis.
Nog een andere test, doe een klein beetje verf op de hand en probeer dat met water of met terpentine er af te krijgen.
Met de ene gaat het direct er af, maar met de andere totaal niet.