Hoe zwaar mag een lampenkap zijn?

Ik maak lampenkappen van hout. Wat ik me afvraag is hoe zwaar ik het snoer kan belasten. De kap hangt namelijk aan het snoer. Ik kan nergens informatie vinden. Ik neem aan dat er wettelijk voorschriften zijn.

Toegevoegd na 29 minuten:
Het gaat er dus niet om hoe de lamp als geheel aan het plafond vast zit of zo. Dat is een ander verhaal. Als de lamp hangt, trek het gewicht van de lampenkap aan het snoer. Vrijwel alle lampen hangen aan hun snoer. Ga maar eens in een winkel kijken.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.8K
Cryofiel
8 jaar geleden
Ik zou, al was het maar voor de veiligheid, een aparte hangdraad of hangketting maken waar de lamp aan hangt. Het snoer kan dan "slapjes" langs de hangdraad/hangketting lopen. Bedenk je dat zelfs als het snoer het gewicht aankan (en als het wettelijk mag), doehetzelvers de lamp soms niet aan het snoer hangen zoals in dat geval de bedoeling is, maar aan het kroonsteentje. Dat wordt dan wel een erg riskante constructie. Een vallende lamp van groot gewicht kan niet alleen een elektrisch probleem veroorzaken (kortsluiting), maar zou ook een persoon kunnen verwonden die toevallig onder de lamp zit.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gewicht kap. Is de vraag echt zo onduidelijk? Vrijwel alle lampen hangen aan hun snoer.
Cryofiel
8 jaar geleden
Mijn lamp hangt NIET aan het snoer. Precies om de redenen die ik noem. Als je er geen prijs op stelt dat mensen meedenkt, bied ik mijn excuses aan voor het aanbieden van mijn hulp.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Massa lampenkap oefent een kracht uit op het snoer. Hoe groot mag deze kracht zijn? Zo dan?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zal van de snoer afhangen.
Zijn er met extra meegewoven hennep bijvoorbeeld voor extra trekkracht.
Cryofiel
8 jaar geleden
Je vraag was al geheel duidelijk.

Antwoorden (2)

Hier zijn geen wettelijk voorschriften voor. Wel is het zo dat een lamp niet een het snoer mag hangen. Bij een kleinere kap loopt het snoer door een kuntstof clipje welke je weer aan het haakje in het plafond kan hangen. Bij zwaardere lampen ( bijvoorbeeld een kroonluchter) wordt er een voorziening in de lamp bedacht waarmee je hem bijvoorbeeld met een keilbout aan het plafond kan hangen.
Hoe dan ook. NOOIT alleen aan het snoer hangen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dan hangt het gewicht dus aan het snoer. Waarschijnlijk begrijp je de vraag niet. Vrijwel alle lampen hangen aan hun snoer. Het gaat dus om de lampenkap.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ beerenburgertje een plus. Lampen behoren niet (uitsluitend) aan het snoer te hangen. Bij een lichtpeertje met klein kapje nog niet zo bezwaarlijk, maar als de lampekap echt iets voorstelt (en de fraaie lampekappen op de foto lijken me geen superlichte dingetjes) zou ik beslist de kap, los van de stroomkabel, ophangen. Omdat in de armatuur waar je het lichtpeertje draait (neem ik aan) een beugeltje zit waar de kap aan hangt, of waar deze op rust, zou de stroomkabel zonder aparte voorziening best belast worden. Dus inderdaad, hang de kap aan (bijv.) een dun staalkabeltje, wat je natuurlijk best op een vrij onzichtbare wijze tegen het stroomsnoer aan kunt tapen of omhullen. Het staalkabeltje bevestig je aan de bovenzijde met behulp van een oogschroef, die je met een plastic plug in een gaatje in het plafond bevestigt. Op deze wijze kun je al snel een kap van enkele kilogram zwaar veilig ophangen. Ik heb zelf glas in lood lampen hangen (gewicht circa 5 kilo) die uiteraard los van het snoer, op deze wijze zijn bevestigd.
Ik raad aan om je lampen niet zwaarder te maken dan 12,5 kg. Dan is de draad die je daarvoor nodig hebt betaalbaar (€4,45 p/m)
Je krijgt dan pendelsnoer met staaldraad.
Let dan wel op dat je de staaldraad daadwerkelijk gebruikt om de zaak op te hangen.
escape
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in principe mag een lamp niet aan de koperdraden hangen. het gewicht moet opgevangen worden door versteviging in de draad, vroeger katoendraad, nu glasfiber of staaldraad. de fabrikant moet uitsluitsel kunnen geven, hoe zwaar een snoer belast mag worden.