Is dit asbest?

Ben een WC aan het verbouwen. Er zat een oude in met bruine tegeltjes, bruine pot, mogelijk gebouwd in de tijd dat asbest werd gebruikt. Huis is van 1935, maar hier en daar verbouwd in de jaren 70 door de vorige bewoners en door mij grondig verbouwd afgelopen jaren. Nu dus bezig met deze WC.

Nu ben ik in de muur aan het hakken omdat ie opnieuw gestuct moet worden.

Ik kom dit tegen, zie foto. Is dit asbest?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.5K
ronron1212
8 jaar geleden
Dat is geen astbest
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Denk het ook niet.
Voor mogelijke zekerheid: aanstekertest

Het beste antwoord

Het ziet er uit als bimsbeton, dat oorspronkelijk met puimsteen opgevuld werd, maar ook hoogovenslakken werden er voor gebruikt. Vroeger kwam je het in veel huizen tegen, ook in mijn huis uit 1930 zijn lichte binnenmuren er van gemaakt.
Het bevat geen asbest, maar ook het droog bewerken van steen met bijvoorbeeld diamantgereedschap is gevaarlijk, je kan er silicose van oplopen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee. Maar wat het wel is weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank voor je antwoord. Goed om er even bij te vermelden: dit komt niet uit de buitenmuur maar uit een muur die er tussen is gezet, vervolgens is gestuct en daaroverheen getegeld. Het lijken grijskleurige korrels vermengd met een cement achtige stof.
Ivana
8 jaar geleden
Purschuim?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De brokkelige structuur sluit asbest uit, Dat is altijd vezelig,