hoe krijg ik een thermostaatkraan los?

Radiator wordt niet warm, dus wil ik de knop verwijderen om bij het ventiel te kunnen. Weet allen niet hoe ik die los krijg.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
16.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kan je niet eerst even proberen met de radiator te ontluchten?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Daar ben ik uiteraard mee begonnen.
fremar
8 jaar geleden
heb je geen foto?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als ik de thermostaat heel hoog zet, wordt ook deze radiator warm, dus het zal niet aan het pinnetje liggen. Onderkant wordt niet echt warm en in vergelijking met andere radiatoren, is deze (hele lange) radiator ook een stuk minder warm. Het probleem zal dan ook ergens anders liggen, denk ik. Dank voor de reakties.
fremar
8 jaar geleden
dat pinnetje regelt wel de hoeveelheid warm water er in de radiator kan stromen.heb hetzelfde als jij vroeger ook voor gehad met grote radiator en het probleem lag daar.
Bordensteker
8 jaar geleden
1. Is dit probleem ineens nieuw, of is het al veel langer zo? 2. Heeft de thermostaatknop van deze radiator lange tijd dicht gestaan? 3. Je schrijft "Als ik de thermostaat heel hoog zet, wordt ook deze radiator warm"
Bedoel je dan de thermostaat op deze radiator, of heb je het over de centrale thermostaat die de hele installatie regelt? 4. Wat gebeurde er toen je ging ontluchten? 5. Heb je voor het ontluchten de thermostaatknop dichtgedraaid? 6. Gaat het over een CV van alleen deze woning, of is het een gemeenschappelijke CV-installatie? 7. En kon je dus de pomp of zelfs de hele installatie afzetten, en heb je dat bij het ontluchten ook gedaan? 8. Kun je misschien een foto plaatsen van de knop, of kun je verwijzen naar een afbeelding die je aan de hand van het merk op internet kunt vinden? 9. Zit er een voetventiel op de afvoer onderaan, en staat dat wel normaal open?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oud probleem.
Nee.
Centrale thermostaat.
Er kwam water uit, direkt.
Knop was dicht.
Alleen deze woning.
Nee, ik heb niet de hele installatie uitgezet. Dat lijkt me wat ver gaan?
Ik vind nergens een knopje afbeelding toevoegen, dus weet niet hoe ik een foto moet toevoegen. Het is een Danfoss.
Geen voetventiel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En ik weet nog steeds niet hoe ik de knop er af kan halen om bij het pinnetje te komen...
fremar
8 jaar geleden
al geprobeerd door hard dicht te draaien en een extra harde draai te geven?dan zou de knop er vanzelf moeten afklikken.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
@Wabbak
Foto toevoegen: klik op vraag bewerken, dan krijg je een optie om een foto toe te voegen. Dit werkt echter niet altijd. Dan kan je ook gebruik maken van tinypic en hier in de reacties de link naar de foto plaatsen.
http://tinypic.com
Bordensteker
8 jaar geleden
@ wabbak: bedankt voor je lijstje met antwoorden. 10. Om een idee te krijgen of de doorlaat van de toevoerbuizen en de thermostaatknop wel toereikend is om het warme water deze grote radiator voldoende vlot te laten doorstromen, lijkt het een goede stap om eens te kijken of de radiator wél goed naar onderen toe warm wordt als enige tijd nagenoeg al de overige radiatoren van de installatie dichtgedraaid zijn (onthoud of schrijf eventueel op in welke stand ze stonden). Hierbij moet om te beginnen de knop van de beklaagde radiator een tijd dicht hebben gestaan zodat die radiator helemaal koud is. Daarna dus even alle andere radiatoren dicht draaien, en dan, met de centrale thermostaat op een hoge temperatuur, kijken hoe snel de verdachte radiator opwarmt zodra die zijn thermostaatkraan ineens helemaal opengezet wordt.
En daarbij moet ook de ketelthermostaat flink hoog staan. Als die heel zuinig staat, heeft dat ook invloed. Het lijkt me namelijk niet ondenkbaar, dat de thermostaatkraan gewoon wel opent, maar dat deze radiator zó groot is, dat bij een normale stroomsnelheid (wanneer het warme water ook door alle andere radiatoren kan stromen) het langzaam afkoelende water pas onderin de radiator aankomt als het al zowat koud is. Het water zoekt de kortste weg van ketel terug naar de ketel (de weg van de minste weerstand).
En mijn hoop is, dat je met deze test een indruk kunt krijgen of het nu duidelijk sneller gaat (dan is de toevoer dus marginaal en ligt het wellicht helemaal niet aan de knop), terwijl het anders, als het niet verbetert, inderdaad toch aan het natte inwendige deel van de thermostaatknop zou kunnen liggen. Bij sommige Danfoss thermostaatkranen kun je de draaiknop eraf halen door met een dun inbussleuteltje een boutje in een ring los te draaien, maar het kan bij andere soms ook gewoon door iets in te drukken met een dun pinnetje, waarna je dan een schuifje kunt verschuiven of wegnemen, en de kop loskomt. Er zijn verschillende systemen. Om de kop er toch af te krijgen (want dat moet uiteraard altijd kunnen, en een vakkman weet daar wel weg mee) kun je eens kijken met een voldoende helder lampje en een spiegeltje zodat je de vergrendeling van de bevestiging wellicht ineens kunt zien zitten. Ik kan je hiervandaan verder alleen aanraden om te Googelen op deze drie woorden _danfoss thermostaatknop losmaken_, en dan naast tekst resultaten ook eens op afbeeldingen te selecteren.
Bordensteker
8 jaar geleden
11. Nog iets anders dat het probleem duidelijke kan maken voor de GV lezers hier, is vermelden of de radiator bij bovenstaande proef ook eerst van boven helemaal koud werd. Als de knop de kraan niet helemaal afsluit (wat volgens mij overigens vrij onwaarschijnlijk is), is dat een extra aanwijzing dat er iets vast zit, maar dan met de doorlaat dus op een kier zeg maar, bijvoorbeeld een kwart open. Een opmerking in het algemeen: soms zie je dat mensen over de slechte warmteregelbaarheid van radiatorknoppen klagen terwijl ze altijd alleen maar aan de bovenkant van hun radiator voelen. Die wordt ook bij een kleine opening wel warm, maar het gaat er juist om dat de radiator ook naar onderen toe redelijk warm moet worden.
In jouw geval begrijp ik echter dat je je daar al terdege bewust van bent.
Bij een erg grote radiator moet je voorts letten op het al of niet goed horizontaal uitspreiden van de warmte. Leestips:
http://www.klusidee.nl/Forum/danfoss-thermostaatknop-t70794.html http://www.klusidee.nl/Forum/danfoss-thermostaat-knop-kan-ik-niet-verwijderen-t89094.html http://www.maxperience.com/nl/heating/detail/answer/157913/vervangen-danfoss-thermostaatkraan-op-radiator-rechte-versie-1989 Danfoss zelf heeft online van alles beschikbaar op http://klimaatregeling.danfoss.nl/xxDocxx/24_MNU17381185_SIT40.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Danfoss zet kranen met een boutje vast. Het klemmetje dat om het kraanhuis zit komt los als je een klein inbusboutje dat aan de onderkant van het klem ringetje losdraait met een dun inbus sleuteltje ( 3 of 4 mm)
Daarna moet je het nog wel even loswringen.

Antwoorden (3)

bij mij is het hard dicht draaien en dan springt hij met een klik los,dan kom je een pinnetje te zien en daar moet met een hamer zachtjes rond kloppen tot je het pinnetje in en uit kan duwen,daarna krijg je terug warmte in de radiator.
8 jaar geleden
Je zou ook even wat wd40 langs het bovengenoemde pinnetje kunnen spuiten en dan voorzichtig met een tangetje een paar keer het pinnetje op en neer duwen totdat hij soepel loopt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er zijn ook kranen zonder boutje met klik bevestiging.

http://verwarming.danfoss.com/PCMPDF/RA%202980%20datablad.pdf

Toegevoegd na 1 minuut:
Danfoss zet kranen met een boutje vast. Het klemmetje dat om het kraanhuis zit komt los als je een klein inbusboutje dat aan de onderkant van het klem ringetje losdraait met een dun inbus sleuteltje ( 3 of 4 mm)
Daarna moet je het nog wel even loswringen.