wat is rode bolus en waar kun je dit verkrijgen ?

Het is een soort vet ofzo waar vroeger in belgie vooral molenzeilen mee werden ingesmeerd of weet iemand meer over het spul of waar het te koop is graag hoor ik het

8 jaar geleden
2.3K
Ivana
8 jaar geleden
Hier alle gegevens:
http://www.verfmolendekat.com/rode-bolus-poeder-1-kilo.html
Bij een verfzaak dus. Eventueel bij een ouderwetse drogist.

Het beste antwoord

bolus 1 zn. ‘kleisoort, medicijn voor dieren’
Vnnl. bolus ‘rode aarde’ [ca. 1506; Braekman].
Ontleend aan middeleeuws Latijn bolus < Grieks bõlos, bõlax ‘aardkluit, grote pil, mondvol’.
Bolus of bolusaarde wordt gebruikt bij de vervaardiging van verfstoffen en vanwege de vettige eigenschappen vermengd met medicijnen als pil voor dieren.

Toegevoegd na 1 minuut:
Rode bolus Oudheid Is een aardkleur. Afkomstig van klei wat met ijzeroxyde is gekleurd. Toepasbaar voor de ondergrond van bladgoud. Rode bolus moet dan worden aangemaakt met water.