Met welk materiaal, en hoe, kan men een holle ijzeren buis, met buiswanddikte van 1,5 mm en 35 mm diameter, boogmatig 90 graden plooien?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
7.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
buigijzer, maar die maat is wat groot voor een standaard buigijzer. Bedrijf opzoeken met buigtafel is waarschijnlijk goedkoper: http://www.cvdw.nl/fotos/Webfl_2_3611134.pdf Zelf doen: buis om 10 inch velg, aan één uiteinde klemmen, steigerpijp van 3 meter om andere uiteinde doen en buigen. Succes!

Het beste antwoord

Met de hand gaat niet lukken, daar is dit formaat ijzeren buis te sterk voor.

In de bron een paar opties.

Buigapparaten zijn te huur, maar je ziet de nadelen: een mogelijk slechte bocht en zwakke punten in de bocht.

Zelf een mal (van hout) maken en dan met warmte buigen is te doen. Dit zie je in het laatste deel van het filmpje. (hoewel ze daar een bestaande metalen mal gebruiken)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Met een pijpenbuiger, ook wel buigijzer genoemd. Verkrijgbaar bij de bouwmarkt (hoewel wellicht niet in zo'n grote diameter) of via Internet. Je kunt ze ook huren eventueel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je de buis vult met zand, maar wel geheel vullen evt even een beetje stampen zodat de buis echt geheel gevuld is, daarna de beide kanten dicht maken. Dan kun je de buis in alle vormen buigen die jij wilt de buis zal niet gaan knikken. Het mooi rond maken kan dan bijv over een houten mal ( die je vantevoren hebt uitgezaagd)
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik verzeker je dat als je die buis stampvol met zand vult die buis voor geen micrometer gaat buigen al ga je er met 3 man aan beide uiteinden met een steigerpijp van 6 meter aan hangen!
Voor die diameter zal je het uit moeten besteden, hier is een professionele wals voor nodig.
Dit is niet echt zelf te doen.

In bijgevoegd filmpje is een beetje te zien hoe het ongeveer in zijn werk gaat.
Frimu2