Wat zijn dit voor vlekken op plafond?

In ons nieuwbouw huis hebben wij op de bovenste verdieping vezel platen.. Deze zijn groen. Nu we het willen witten (na het eerst geschuurd en voorgestreken hebben) kom er allemaal blauwe puntjes in. Wat is het en hoe kunnen we het verwijderen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oh echt? Hoelang moet je het ongeveer luchten? Wij hadden bij oplevering een dakraam en staat vanaf dag 1 iedere dag overdag helemaal open en snachts op de luchtstand. In iedergeval, alvast bedankt. Weten we dat het geen zin heeft om er nu al 10x overheen te schilderen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Sorry, ik lees je reactie nu pas. Onze zolder voelt nog steeds klam aan, maar geeft geen schimmel meer. Hoe lang het moet luchten heeft ook te maken met de temperatuur en luchtvochtigheid.
Als je mechanische ventilatie hebt kan je misschien ook proberen om soms het raam dicht te doen en dan de ventilatie op vol te zetten, dat trekt ook goed vocht weg. Ik denk dat wat je doet al redelijk wat zin heeft. Komt vast goed!

Antwoorden (1)

Dat is schimmel, wij hebben het ook in onze nieuwbouwwoning (vorige maand opgeleverd) en veel buren ook. Dit komt door het vocht dat nog in de woning zit, is er tijdens de bouw in gekomen. Waarschijnlijk is de zolder niet goed genoeg gelucht en ontstaat er daardoor schimmel.
De oplossing was bij ons om van iemand een airco (met luchtontvochtig-functie) te lenen. Buren links hebben er een gehuurd bij een bouwmarkt en iets verderop hebben ze een dakraam laten plaatsen.
Ook hebben we alle drie de ventilatie op de maximale stand gezet. De bouwkundige van Vereniging Eigen Huis gaf aan dat het geen kwaad kan voor de gezondheid. Als de schimmel droog is kan je het met een harde borstel wegborstelen en er gewoon overheen schilderen.

Onze airco en de luchtontvochtiger van de buren zijn inmiddels weg, maar we hebben er allebei nog niet opnieuw last van gehad.