Hoe voorkom je dat een bepaald lichtpunt de lampen kapot maakt?

Het klinkt misschien raar, maar wij hebben het idee dat op de ene of andere manier een van de twee aansluitpunt op het plafond in onze woonkamer de lampen kapot maakt.
Wij hebben jarenlang een hanglamp met 5 spaarlampjes aan dit lichtpunt aangesloten gehad, en wij hebben nooit meer dan 3 werkende lampjes tegelijk gehad. Zodra wij de kapotte lampen vervingen, gingen weer 1 of 2 kapot, zelfs hele nieuwe lampen.
1 maand geleden hebben wij een nieuwe (hele dure!) designlamp met 8 halogeen lampjes opgehangen, en tot onze verbazing zijn er nu al 5 lampjes kapot gegaan.
Wat kan er hiermee mis zijn, en nog belangrijker, hoe kunnen wij dit oplossen?

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor alle duidelijk: dat gebeurt nergens meer in het huis, ook niet met andere lichtpunten die onder dezelfde groep vallen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
13.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die designlamp zou wel eens met lampjes geleverd kunnen zijn die niet helemaal ok waren. Er zit geen dimmer o.i.d. op?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat dachten wij ook aanvankelijk, maar nadat de eerste 2 originele lampjes waren gesneuveld, hebben wij ze door nieuwe vervangen, en ook deze zijn inmiddels stuk gegaan... plus nog ééntje!
Dure grap, à €2,50 per stuk!!!! Ook geen dimmer, maar ook dat zou geen probleem moeten zijn, want de lamp en de lampjes zijn dimbaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zat aan een defecte dimmer te denken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Groot gelijk heb je, Jackd, maar het had ook zomaar kunnen dat ik niet geschikte lampjes had achter een dimmer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Halogeen en gloeilampjes kunnen heel slecht tegen trillingen. Wordt op de vloer er boven gelopen?
Spaarlampen moeten de geringe warmte goed kwijt kunnen. Kunnen dis niet tegen gesloten armaturen.
De lampen vervangen door LED lampjes moet het probleem op kunnen lossen.

Het beste antwoord

Draden zijn nou net de onderdelen die geen invloed hebben. Ze doen het, of ze doen het niet. Hoogstens kan een slechte aansluiting voor een slecht contact zorgen, maar dan moet je dát repareren en daar is écht geen hele nieuwe draad voor nodig.

Eerlijk gezegd denk ik dat er meer kans is op toeval. Met elk extra peertje vergroot je de kans dat er op een bepaald moment eentje stuk minder is. Dat een lamp duur of design is heeft daar geen invloed op.

Zou er tóch een technische oorzaak moeten zijn dan zou ik het in overspanning gaan zoeken. Inschakelende motoren en sommige magnetrons kunnen spanningspieken op het net geven. Soms is zo'n piek net genoeg om je lampje de gees te laten geven.
LED-lampjes zijn daar wat gevoeliger voor dan gloei- of TL- lampen. Die laatste zijn overigens zelf nog beruchte veroorzakers van dergelijke pieken.

Een overspanningsbeveiliging in de draden naar de lamp toe kunnen dit probleem voor je ondervangen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ vooral ook voor het 2e gedeelte.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste Ozewieze...enz...
Bedankt voor je uitleg! +
Het kan écht geen toeval zijn. Wij hebben in de loop der jaren héél wat spaarlampen versleten voor onze oude, spotgoedkope Ikea hanglamp, en nu herhaalt het verhaal zich bij de nieuwe, dure, design lamp met halogeen lampjes.
5 halogeenlampjes in één maand, waaronder 2 gloednieuwe kan simpelweg geen toeval zijn, dus wij zullen de oplossing moeten zoeken richting een overspanningsbeveiliging, vermoed ik.
Ik zal het thuis checken, het zou zomaar kunnen dat het beruchte lichtpunt op dezelfde groep staat als b.v. de magnetron of de oven.
Bedankt voor de tip!! Ik ben best handig met allerlei zakjes, maar ik moet toegeven dat elektra is nóóit mijn ding geweest...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Weet iemand hoe je een overspanningsbeveiliging moet worden geïnstalleerd?
Is dat duur...? Ik heb namelijk geen idee hoe dat werkt, of zelfs hoe het eruit ziet!!!
Elektra is écht niet mijn ding.... :-P
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Deze zou moeten werken. https://www.conrad.nl/nl/weidmueller-1351680000-overspanningsbeveiliging-200609.html
Het aansluitschema zit erbij.
Wellicht heb wel een extra aarddraad nodig. Als elektro niet je 'ding' is, vraag dan hulp. 230V is gevaarlijk !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reuze bedankt!
Mijn lieve buurman werkt al zijn leven met bewegende elektronen, dus hij zal wel raad mee weten, hoop ik.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Even voor de volledigheid: in mijn antwoord ben ik uitgegaan van een lichtpunt aan het plafond. Voor lampen (en andere apparaten) met een stekker is het eenvoudiger om gewoon een stekkerdoos mét overspanningsbeveiliging te kopen. Met name uw computer kan hier nogal eens van profiteren. Voor een habbekrats te verkrijgen bij uw lokale bouwmarkt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt!
Het gaat inderdaad om een plafondlamp.
Voor de PC heb ik al zo'n stekker. :-D

Andere antwoorden (3)

Bedrading vernieuwen! Hoogstwaarschijnlijk is één of meerdere van de installatiedraden naar de verzameldoos van het lichtpunt kapot. Vis uit waar die draden vandaan komen, één zwarte draad gaat naar de schakelaar en dan nog uitzoeken waar blauw en groen/geel naar toegaan. Haal installatiedraad bij de Prakzooi/Gammel/Bricodrama en koppel per oude draad de nieuwe, trek deze dan door dan hoef je geen trekveer te gebruiken.

Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Overspanning zou best de oorzaak kunnen zijn, maar dan niet die van storende apparaten. De meeste spaarlampen en elektronische trafo's voor halogeenlampen zijn daarvoor beveiligd. Ik zou beginnen met het meten van de netspanning en de spanning op de halogeenlampen.
Halogeen trafo's (vooral niet elektronische) kunnen, als ze niet volledig belast worden veel te veel spanning afgeven. De lampjes gaan dan heel kort mee.
Ook de netspanning kan veel hoger zijn. Bij oude, slecht onderhouden lichtnetten kan de spanning door een "zwevende nul" heel erg oplopen. Ik heb dat al twee maal op campings meegemaakt, op bouwwerken komt dat heel vaak voor.
In een reactie heb ik ook trillingen door het lopen op de houten vloer boven de lampen genoemd. Spaarlampen hebben daar weinig last van, maar halogeenlampjes heel erg. je kunt dat oplossen door de designlamp aan een paar rubbers op te hangen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@simpelm
Bedankt voor je antwoord! + Trillingen zou een oorzaak kunnen zijn, want de lamp hangt in de woonkamer, en wij hebben, inderdaad, houten vloeren. Ik heb geen idee of de trafo elektronisch is. Kan ik dat achterhalen zonder de lamp los te maken? Hoe voorkom ik een te hoge netspanning? De installatie is even oud als het huis (begin jaren 70), maar de groepenkast is nieuw geplaatst 4 jaar terug. Kan ik hier iets aan doen? Als het niet aan trillingen ligt, maar aan overspanning, is nog steeds (ongeachte de oorzaak van de overspanning) een beveiliging een geschikte oplossing voor het probleem? Alvast bedankt voor je reactie!!!
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Een elektronische (of te wel een geschakelde) trafo is eenvoudig te herkennen aan zijn gewicht. Is 'ie lomp zwaar, dan is het er geen, is 'ie licht, dan is het er wél een. Vrijwel alle moderne trafo's zijn tegenwoordig geschakelde voedingen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Een te hoge netspanning is niet mogelijk tenzij de draden wel héél erg verkeerd aangesloten zijn. Dan heb je 380V op je lampje staan en brandt 'ie onmiddellijk door. Wat simpelm bedoeld is een zwevende spanning. Hierbij staat er gewoon spanning tussen de fase en de nul, alleen is de nul niet verboden met de aarde waardoor de spanning t.o.v. de aarde (!) gaat zweven.
Dit is op te lossen door de nul aan aarde te leggen. Beide situaties zijn aanleiding voor het inroepen van een vakman omdat er écht grote fouten in de installatie zitten ! Beide situaties ontstaan ook niet "zomaar", maar alleen als gevolg van onkunde.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Ozewieze
Ik neem aan dat de installatie gewoon goed aangelegd is. Ik heb nooit aan de kabels gezeten, en de vorige eigenaar (die ook de eerste was) ook niet.
De trafo past in het "voetje" (of moet ik zeggen "kopje"...?) van de lamp, en was erg klein, dus ik ga er van uit dat het een elektronische was Het is voor mij inmiddels duidelijk dat ik het probleem niet kan oplossen met een schroevendraaier en een beveiliging, dus ik zal toch ff de cavalerie inschakelen! Nogmaals bedankt!!!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Overspanning in het net, daar kan je zelf niks aan doen. Als er een elektronische trafo bij zit, is dat niet de oorzaak.
Je zult het in de lamp zelf en de plaats waar hij hangt moeten zoeken.
controleer de aansluitingen van de lampen naar de plafonddoos maar eens, misschien alles even opnieuw aansluiten, weinig werk en misschien probleem opgelost