kan iemand mij in jip en janneke taal uitleggen hoe een warmtepomp werkt ?

ik heb een grote kruip ruimte (heelgroot) met veel redelijk warm water .
nu weet dat warmte pompen werken zoals een ijskast en ik met een warmtepomp de temeratuur in dit water omhoog kan krijgen en weer gebruiken zoals een ijskast dat doet ..
maar het hoe en wat is mij onduidelijk

Toegevoegd na 2 minuten:
er gebeurt is met druk verhogen en verlagen zoveel weet ik als ik een gas fles die onder druk staat snel leeg maak door bv een gas verwarming te gebruiken krijg ik ijs op de fles

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.warmtepompspecialist.nl/werking.html
Eenvoudiger wordt het niet. Ik zou dat water trouwens niet gaan afkoelen,
ten eerste lijkt het veel, maar qua energie is het weinig en je wilt geen ijs in je kruipruimte.
Ik denk dat het redelijk warm is omdat het warmte opneemt uit je huis, ik zou het eerder wegpompen, als het tenminste niet zeer snel weer terugkomt.

Antwoorden (1)

Het is eenvoudiger dan je denkt. Ik neem tenminste aan dat je het fenomeen "koelkast" kent. Daar haal je met een speciale vloeistof de warmte uit de koelkast en pompt die naar de achterkant, waar de warmte via een 'radiator' aan de lucht wordt afgegeven.
Een warmtepomp is niets anders dan een omgekeerde koelkast. Je haalt de warmte van buiten*) en via dezelfde vloeistof pomp je die naar binnen, waar een (compactere) radiator (warmtewisselaar) de warmte overdraagt aan bijv. water. Dit water kan je via een buizenstelsel door de vloer sturen. Dan praten we over vloerverwarming.
*) buiten kan zijn: de lucht of de bodem. Duidelijk is dat een luchtsysteem goedkoper is en de beschikbare hoeveelheid warmte in principe oneindig. Bij gebruik van de bodem moet een leidingstelsel over een groot oppervlak in de bodem (tuin) worden gelegd. Duur en qua ruimte meestal niet beschikbaar.
Nog even terug naar de koelkast. Die functioneert bij alle mogelijke kamertemperaturen en bij diverse (in te stellen) koelkasttemperaturen (van vrieskast -30grC tot koelkast +10grC) . Zo is het ook bij de warmtepomp. Het is niet zo dat voor een vloerverwarming met ingestelde temp. van 25 grC een buitenlucht nodig is van dezelfde temp. Door de verdampte "speciale vloeistof" naar binnen te pompen en op te pompen tot een behoorlijke druk wordt deze warm en deze oppompwarmte benut je dus binnen.
Pomp maar eens een fietsband op. Op de plaats waar de lucht het meest wordt samengeperst (onderin de fietspomp) wordt de wand van de fietspomp ook warm/heet.
Volledig volgens hetzelfde principe.
Als je het snapt: doe dan de groeten aan Takkie.

Toegevoegd na 4 minuten:
Nog even over je gasfles ervaring. Dit is dus hetzelfde principe. Als je gas gaat samenpersen (gebeurt bij de gasflesvuller), dan ontstaat warmte. Om het te laten verdampen (tegenovergesteld) is warmte nodig. Vandaar dat er ijs ontstaat.
In z'n totaliteit gaat er dus geen energie verloren, hetgeen een keiharde natuurkundewet is.