Kan ik op deze manier een kachel aansluiten op het rookkanaal?

Ik wil een houtkachel aansluiten op een bestaand, gemetseld rookkanaal. Het verloopstuk (van 125 naar 131) gaat ongeveer 4 cm de gemetselde schoorsteen in, hierna is het dus gemetseld steen. Kan dit of moet er meer kachelpijp het rookkanaal in? (zie ook de foto"s)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.8K
paulus811
9 jaar geleden
Ik heb zelf ook een houtkachel, maar herinner me dat de buis volledig in het rookkanaal ging, dus helemaal door de muur en daarna werd de ruimte tussen de muur en buis afgedicht. 4cm lijkt me veel te kort en loop je het risico dat de rook door de slechte afdichting je huis in komt of er brand ontstaat door de hete gassen direct op het metselwerk. Pretendeer geen expert te zijn, dus het is geen antwoord maar wees wel voorzichtig, al was het maar om gedoe met je brandverzekering te voorkomen. In mijn (Duitse vakantie-)huis heeft een schoorsteenveger een officieel rapport opgemaakt voor de verzekering. Ik kreeg dat rapport pas nadat hij alles onderzocht heeft, brandmelders had geplaatst en een gasmeting heeft gedaan. N.a.v. die gasmeting heb ik een schakelaar op het raam moeten monteren zodat de afzuigkap alleen werkt als het raam open staat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor zover ik weet brandt metselwerk niet...en veel heter dan 100 graden wordt het niet(heb gemeten op het punt waar de rook het huis verlaat)
paulus811
9 jaar geleden
Het metselwerk brandt niet, maar wel de roet dat zich op het metselwerk afzet. Het zal allemaal zo'n vaart niet lopen, maar denk dat 4cm de muur in met een buis echt te kort is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij een open haard gaat er helemaal geen pijp de schoorsteen in.. Wat betreft de trek is meer pijp beter.
Afkitten lijkt me wel een goed idee, anders kans dat er rook terugkomt, vooral bij het aansteken en schoorsteenlucht als de kachel uit staat. Belangrijker is of het kanaal in goeie staat is.
paulus811
9 jaar geleden
Jackd, het is geen open haard maar een houtkachel
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is duidelijk,
Daarmee bedoel ik dat op een goed en groot genoeg rookkanaal ook een open haard aangesloten kan worden. Dan is er helemaal geen pijp en 4 cm pijp is beter dan niks.

Antwoorden (1)

Ik heb het ook zo gedaan, maar mijn kachelpijp heb ik ruim een meter de schoorsteen ingeschoven en daarna afgekit met hittebestendige kit zodat er geen rook terug kan komen. zie: http://www.schoorsteenwinkel.info/a-18218743/reparatie-artikelen-onderdelen/kachelkit/