Hoe kun je primer verwijderen van hout?

Ik heb op maat een tafel laten maken en diegene heeft over het houten tafelblad een aantal lagen grijze primer gedaan. Echter wilde ik just de houtskleur behouden. Kan ik dit er nog af krijgen zodat de houtskleur weer mooi terug komt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Eerst de tafel ontvetten met bijvoorbeeld St Marc ontvetter (dit ruikt prettig en ontvet prima). Dan met een tikje grof schuurpapier schuren, vervolgens stofvrij maken en met fijner schuurpapier schuren tot de primer eraf is en dan nog eens stofvrij maken en met heel fijn schuurpapier schuren. Dan kun je de tafel weer stofvrij maken en eventueel afwerken met blanke lak, beits of olie bijvoorbeeld.

Toegevoegd na 9 minuten:
In de link vind je welke korrel schuurpapier je het beste kunt gebruiken, kies voor de tweede keer schuren een korrel die tussen grof en fijn inzit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zo zou ik het ook oplossen, alleen zou ik wel een vlakschuurmachine aanraden, dat is minder belastend voor de schouders. (vooral als het een grote tafel is)
Dikke +