Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wie begrijpt het schema voor het regelen van 3 standen van een luchtafvoer?

Toegevoegd na 2 minuten:
Afbeelding betreft een perilex-aansluiting.

Toegevoegd na 3 minuten:
De afzuiger draait nu in de hoogste stand maar ik wil dit aanpassen naar de laagste stand.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb je ergens nog een 3 standen schakelaar zitten? (meestal in de keuken) De mogelijke dubbele betekenis van L maakt het er niet duidelijker op. L = live 230V
L = laag (Lage Midden Hoge stand)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wil je de hoge stand niet meer gebruiken soms?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Verleg de draad die nu van L1 naar H gaat, nu van L1 naar L.
(Lees meer...)
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan draait de ventilator in stand L op de hoogste snelheid en in stand H op de laagste snelheid.
Maar het kan ook nog zijn dat je niets kan aansluiten op stand L
Waarschijnlijk heb je het over een boxventilator, het schema lijkt niet overeen te komen met een standaard installatie.
Normaal gesproken moet de + (bruine draad = L) op L1 en de driestandenschakelaar aangesloten worden zodat de ventilator minimaal in de laagste stand werkt.
Probeer dit eerst zonder L2 en L3 aan te sluiten, werkt dit naar behoren kun je L2 en L3 van de driestandenschakelaar aansluiten, let op dat je ook hier de juiste aansluitpunten gebruikt.

Mocht dit niet naar behoren werken zou ik bij de boxventilator kijken of daar misschien aansluitpunten doorgelust zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het bijzondere is dat er geen 3-standenschakelaar is aangesloten. Ik heb een perilex-stekker en de boxventilator. Ook op de boxventilator zijn aansluitingen die ik evt. kan doorlussen of loskoppelen. Zal ik daar ook even een foto van maken en uploaden?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, dat kan handig zijn.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding