Kan ik veilig asbest verwijderen als ik een (leger)gasmasker opzet ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K
Ritsuka
9 jaar geleden
zijn niet voor niets die speciale bedrijven voor denk ik..
ronron1212
9 jaar geleden
Ja het gaat er omdat ook de vezels in de lucht door goede afzuiging worden weg gehaald.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zolang je het asbest heel laat dus als plaat verwijdert, is er niets aan de hand. Zodra het asbest kapot geslagen wordt: dan is het oppassen en beschermende kleding dragen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Standaard (witte) asbest valt best mee.
http://www.revu.nl/nieuws/asbest-is-the-best/
En kijk eens naar die foto!
Dat is mijn foto van deze vraag:
http://www.goeievraag.nl/huis-tuin/doe-het-zelf/vraag/64768/asbest
(volgens de vuurtest is dit mogelijk WEL asbest)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En je omgeving dan?

Het beste antwoord

Is het een nieuwe?
Dan waarschijnlijk wel, afhankelijk van het filter natuurlijk.
(in de bron een filter die geschikt is, o.a. hepa-p100)
Oude gasmasker kunnen juist asbest hebben in het filter..

Maar dit gaat alleen over de bescherming van je longen als je het masker op hebt.
Je gaat het een keer afdoen en weet je dan zeker dat alle asbest weg is?
De "mannen in pakken" gaan met pak en al onder de douche.
Hebben stofzuigers met speciale filters, enzovoorts.

Of jij veilig kan werken is vooral afhankelijk van het soort asbest,
of je het vochtig kan houden, enzovoorts.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je snelle reactie.
Ik heb een russisch gasmasker uit de koude oorlog,(wel ongebruikt)
Ben bang dat dit dan niet voldoet?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"World War II gas masks contained blue asbestos in their filters. It is unknown how long for certain the material was used in filters."
http://en.wikipedia.org/wiki/Gas_mask
Blauwe asbest is een gevaarlijke asbest soort,
helemaal niet gebruiken dus en het filter niet openmaken als je niet zeker weet of het veilig is. Datzelfde masker met een nieuwe filter en het is veilig. (zie ook plaatje in link met 2 filters naast elkaar)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik hoop dat er verder niemand op de plek is waar je het asbest wil gaan verwijderen en met verwijderen bedoel ik ook alle deeltjes en sliertjes. Voor anderen, denk aan kinderen en dieren enz kan het een een vergrote kans op ziektes als kanker veroorzaken. Denk ook aan de afvoer, hier zijn speciale regels voor qua verpakken en inleveren en er kunnen hoge boetes aan gehangen worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daar dacht ik ook al aan Henrike.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is goed mogelijk dat één van degene die hier reageert straks een sigaret op steekt...
Vele malen gevaarlijke voor jezelf en je omgeving dan een paar platen standaard asbest op ene normale manier verwijderen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij laat geen enkel gasmasker (asbest) stofdeeltjes door, dus moet gewoon kunnen.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Wie had het daar over een sigaretje? Lekker! Ik denk ook wel eens dat het hele asbest gebeuren soms wel eens te paranoia gedaan word. Natuurlijk moet je voorzichtig zijn. Maar dat moet je op straat ook.

Andere antwoorden (1)

Nee. Een legergasmaker biedt bescherming -da's althans de bedoeling- tegen strijdgassen (bijv. mosterdgas). Asbest is geen strijdgas. Je hebt beschermingsmiddelen nodig die zijn afgestemd op het doel waarvoor je ze wilt gebruiken.