hoe kan ik een ongelijke zoldervloer weer vlak krijgen?

ik heb een woning uit 1886. de zoldervloer loopt erg af ca. 4 cm. hier wil ik graag laminaat gaan leggen. hiervoor zal eerst de vloer vlak moeten komen te liggen. ik ben bang dat als ik OBS platen ga gebruiken de gewichtstoename voor problemen zal zorgen. vandaar dat ik zoek naar een materiaal dat licht van gewicht is. weet iemand of dit bestaat en evt. waar te koop?

9 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
OBS=OSB (Oriented Strand Board). 18mm plaat weegt ca 10 kg/m2. NB Let bij evt. aankoop op de "formaldehyde-arme" platen. Underlayment-plaat is een fractie lichter in gewicht. Triplex/multiplex is nog iets lichter.(maar duur, en zonder veer&groef, maar wel in meer diktes verkrijgbaar, evt. 15mm)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op een redelijke afstand is 4 cm is niet extreem als het verder maar recht is (geen bulten of kuilen)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op zich is 10 kg/2m niet erg veel, als de platen geen dragende functie hebben kun je ook dunnere platen overwegen.
Kijk ook op de verdieping eronder waar de (steun) muren staan, probeer zoveel mogelijk de platen op volle lengte te monteren in dezelfde richting als de draagbalken van de vloer.
Is de zolder b.v. 4 m. breed, en staat er halverwege een muur onder, zaag dan van beide platen 44 cm. af zodat de naden op de muur liggen. Maar is de vloer niet vlak of niet waterpas?

Antwoorden (1)

Wat voor ondergrond is de vloer nu? Als die van hout is zou je ervoor kunnen kiezen de oude vloer eruit te halen en dan alsnog OSB platen aanbrengen. Als het beton is kun je hem gerust egaliseren. Zolang je maar een goede ondervloer kiest voor je laminaat is er niet veel aan de hand.