Ik heb een paar los zittende cellenbetonblokken in een muur, hoe kan je dat maken zonder de hele muur te slopen?

Het is een half los staand muurtje van cellenbetonblokken van 5cm dik, 90cm breed en 2m 65cm hoog tot aan het plafond.
Het muurtje staat aan 1 kant tegen de muur (in een kunsstof profiel), en aan de onderkant tot 60cm hoogte staat hij over de hele breedte vast gelijmd tegen een ander muurtje van 10cm dik.

De gebruikte blokken zijn 5cm dik, 60cm breed en 20cm hoog, op het muurtje moet straks aan beide zijden worden betegeld.

Nu kom ik er dus achter dat een paar blokjes in het muurtje los zitten. De lijm heeft kennelijk niet overal gehecht. Bij 1 blok zit deze aan de zijkant niet goed tegen het andere blok vast, en bij weer een blok zit deze niet goed vast op het blok eronder.

Kan je dat nog fiksen zonder de hele muur te slopen?

9 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Als er een paar blokken niet helemaal vast zitten en er zelfs ruimte tussen zit kun je dat meestal wel oplossen tijdens het tegelen, de tegellijm en tegels geven ook nog extra stevigheid.
Ik zou me wel afvragen of de hele muur wel stevig is als er slechte of te weinig lijm gebruikt is en de verankering met de andere muur wel voldoende is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik heb deze lijm gebruikt: https://www.timo.nl/Bol/Bouwproducten/Gipspleister/Knauf-Fix-en-Finish-Blokkenlijm-Pleister-zak-25kg/p/00000000916_ZA En in de muur van boven naar beneden om de twee blokken zitten deze dingen:
http://plakagroup.com/getmedia/5644d5b2-39e8-44b9-881f-d6d4d23368d3/020201-Spouwanker.png?width=320&height=320&ext=.png
Maar dan met een schroefdraad op het eind. De schroefdraad in de muur en de haak zit in de blokken gehaakt door middel van een geul die ik in de blokken heb gemaakt.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik ben niet zuinig met de lijm :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan moet er toch iets anders aan de hand zijn, als je genoeg en goede lijm gebruikt gaan de blokken niet zomaar los zitten.
Waren de blokken tijdens het lijmen erg droog of juist erg nat of zat er zand op.
Is er misschien iets tegen de muur gevallen of heeft de muur kunnen bewegen terwijl de lijm nog niet uitgehard was?
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Na het zagen heb ik de blokken meteen stofvrij geveegd met een droge stoffer.
Voor het lijmen heb ik de blokken had ik bevochtigd met een stoffer die in een emmer water ligt. Maar niet met te veel water. Dat de muur bewogen heeft kan ik me niet voorstellen, ik was alleen thuis...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je zeker weet dat de muur een goede verankering heeft en er hier en daar een blok los is, zou ik voor de oplossing van Pieterjan kiezen, of er gewoon over heen tegelen. Maar als de kans bestaat dat er meerdere blokken los of niet goed vast zitten waardoor de hele muur zwak kan worden, zou je voor de zekerheid Stucanet aan een of beide kanten kunnen zetten.
De muur zal iets dikker worden maar wel sterk. Dit hebben we al eerder gedaan bij een niet al te stevige muur die niet afgebroken mocht worden. http://www.knauf.nl/show/nl/product/map/12,21,53/Stucanet

Andere antwoorden (2)

ik zou er polymax van bison in spuiten maakt de naden dicht en lijmt gelijk de blokken vast en daarna tegelen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
aan beide zijde van de muur plak je stucgaas van minimaal 15cm breed met fix&finish van Knauf over de loszittende stenen, uit laten harden (een uur of twee) en tegelen.

Toegevoegd na 1 minuut:
over de naden van de loszittende stenen