Hoe complete elektra groep schakelen ?

Ik vroeg me af hoe kan ik :

Veilig
goed gekeurd
makkelijk

een 16A groep verder op schakelen dus:

een schuur die verderop staat wil ik waar de stroom net binnen komt alle stroom in de schuur af kunnen schakelen..

Mij lijkt dat ik met een normale licht schakelaar dit niet kan schakelen?
Of misschien kan het wel maar niet verantwoord.

Zijn hier speciale schakelaars voor of?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (2)

Dat kan met elke geschikte schakelaar.
o.a. deze:
http://grondkabels.nl/buschjaeger-ocean-opbouw-2polige-schakelaar-met-controle-lamp-16a-ip44/

16A met een licht schakelaar is inderdaad iets teveel,
die mogen meestal tot 10A schakelen, deze bijvoorbeeld:
https://www.klusspullen.nl/a/224064/schakelmateriaal/busch-jaeger/busch-jaeger-schakelaar-wisselschakelaar-in

Toegevoegd na 7 minuten:
Nog even één ding:
waarom wil je de stroom af kunnen schakelen?
Om alles uit te kunnen zetten of om veilig aan de installatie te kunnen werken.
In dat laatste geval heb je iets anders nodig dan in mijn 1e link.
Ik denk aan een hoofdschakelaar of een wasmachine schakelaar,
de contactpunten horen dan een minimale afstand te hebben, net als bij een zekeringautomaat. (ik weet niet precies voor welke schakelaars dat geldt)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Klopt !
Een normale schakelaar is meestal bedoeld voor max. 10A. Maar bij elke bouwmarkt zijn 16A modellen te krijgen. Vraag het ze anders even. Overigens plus voor het antwoord !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
zeker een plusje vooral voor het toegevoegde, dat wist ik nog niet!,
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
het is trouwens vooral om alles gewoon uit te zetten maar er aan werken was een extra optie.
Als je de stroom van een apparaat of ruimte volledig en veilig af wil sluiten moet je zowel de + als de - afsluiten, je kunt dan het best een werkschakelaar monteren.
Zie link.
https://www.elektroschakelmateriaal.nl/t/elektrotechniek/industriele-componenten/werkschakelaars
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ en een - bij wisselstroom?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, op een - kan ook (kortstondig) spanning staan als er een ander apparaat op dezelfde groep aan(l)staat, daarom zijn er werkschakelaars uitgevonden.
Wat heeft volgens jou de - dan voor een functie?
Zet je spanningsmeter maar eens op de - en zet dan de stofzuiger eens aan, wedden dat deze (kortstondig) spanning aangeeft.
Jammer van de duim omlaag, dit is toch echt de manier om veilig aan een stroomcircuit te kunnen werken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij wisselspanning heet het fase en nul, maar + en - snapt iedereen.
Van mij daarom een + omdat de - niet terecht is naar mijn mening.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ Ik ben het wel met Gollem eens,
ook een mooie oplossing een werkschakelaar, helemaal die met een sleutel als er bijvoorbeeld kinderen zijn die het licht aan willen doen terwijl je er mee bezig bent.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor jullie reactie, jc4k heeft gelijk dat ik beter de officiële term erbij had kunnen vermelden om dit soort discussies te vermijden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, daar heb je gelijk in, ik dacht het eenvoudig te houden en de gangbare spreektaal te gebruiken.
Zodra je over fase en nul gaat spreken moet je eigenlijk ook uitleggen dat + en - ook bestaat, maar dan niet voor wisselspanning.
Dan kun je verzanden in een uitleg over het verschil in wissel- en gelijkstroom.
Dat leek mij voor een vraag over een schakelaar iets te ver gaan.