Welke wol kan ik het beste gebruiken om een hemd te breien, dat vergelijkbaar is met de ouderwetsche borstrokken?

Ik ben van plan om een wollen hemd te gaan breien vergelijkbaar met de ouderwetsche borstrokken. Ik weet alleen niet welke wol vergelijkbaar is met wat toen gebruikt werd, en met welke naalddikte ik dit het beste kan doen. Het moet niet zo zijn dat als het klaar is het helemaal gaat uithangen bv.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3K
Amadea
9 jaar geleden
http://3.bp.blogspot.com/-8-xCfuzmO20/UmaPPdwc8FI/AAAAAAAAB7o/1xIgFzo08vk/s1600/borstrok+en+gebreide+onderblouse.jpg
Computoon
9 jaar geleden
Mooie spelling: ouderwetsch.
Past precies bij de borstrokken
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wol ALTIJD liggend laten drogen, op een wolrekje bijvoorbeeld. De Regia is vrij vormvast door toevoeging van polyamide, daar kun je nog een gokje mee wagen, maar een purist (zoals mijn dochter met haar vooroorlogse historisch correcte kleding) wil daar beslist niet aan. 100 % wol zul je voor zo een groot kledingstuk NOOIT nat kunnen ophangen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij Wol-Uniek verkopen ze alleen maar zachte wol die niet prikt. Bronnen:
- www.wol-uniek.nl

Het beste antwoord

Je kunt daar uitstekend sokkenwol voor gebruiken, en dan liefst een wat duurdere soort die niet zo verschirkkelijk JEUKT als die gebreide borstrokken van vroeger. Alleen zal het even zoeken zijn om sokkenwol te vinden in wit., Een effen kleur zal wel lukken.
Je verwerkt deze wol in de regel op naald nummer 2/ 2,5 . Hooguit 3. Ligt an de wol.

Toegevoegd na 2 minuten:
Regia (de tweede link) kan ik je persoonlijk aanraden, Erg prettig zacht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
gewoon bij www Wol-Uniek.nl
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mwah, die vind ik persoonlijk een beetje aan de prijzige kant. Maar ieder zijn voorkeur natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom wit? Een gekleurde of gemêleerde borstrok lijkt mij het einde.
Niet de goedkoopste.
http://www.wol-uniek.nl/product_info.php/products_id/537/WUid/o2uk3uumo7lhjc0mol76mqpvn4
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vanwege '' vergelijkbaar met de borstrokken van vroeger" . Die kwamen in alle kleuren, als het maar wit was.

Andere antwoorden (1)

Daarvoor heb je speciaal 'jaegerwol', dat is borstrokkenwol.

http://www.breiwinkel.nl/shop0/index.php?action=extra&extra=A_links&lang=nl
https://www.tantejanna.nl (wolwinkel)
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jaeger was in mijn herinnering (uit boeken, niet uit de praktijk, daar ben ik te jong voor) een merknaam of soortnaam voor een mengsel van katoen met wol. Dergelijke mengsels zijn nog steeds welk te koop, maar volgens mij niet meer onder die naam.
Ivana
9 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Borstrok
Marleen, je hebt gelijk waar het de mix van wol en katoen betreft, maar kriebelen doet het!!
Voor vraagsteller: lees dit even door. Stukje van mijn jeugd.
In Duitsland is het nog steeds onder die naam te koop.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet helemaal ; Jaeger is hier een merk garens, waaronder je vele verschillende soorten en samenstellingen garens kunt kopen. Het is NIET standaard wat WIJ hier Jaeger noemden, wat 50 % wol en 50 % katoen was. Je kunt dus zomaar onder de naam Jaeger iets van 80 %viscose, 10 % polyamide en 10 % katoen hebben, om maar een zijstraat te noemen. En ook wel zuiver scheerwol. Niet helemaal hetzelfde ' product' dus. Waar de overeenkomst vandaan komt heb ik nog niet helemaal kunnen vinden. Vermoedelijk was Jaeger (net zo'n oude firma als bijvoorbeeld Scheepjes, zoniet ouder) een bedrijf dat bij uitstek bekend stond om dat garenmengsel, en is in Nederland de merknaam de ' soortnaam' geworden (zoals luxaflex voor jaloezieen ), maar is het in Duitsland gewoon een groot garenmerk gebleven met inmiddels aan de huidige tijd aangepast assortiment inclusief kunstgarens.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dr. Jaeger was een dokter die het dragen van halfwollen ondergoed propagandeerde. Dit zou beter voor het lichaam zijn en reuma voorkomen.