Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hallo, ik heb een vraag over een haakse slijper. Hoe moet ik hem uitblazen?

Ik gebruik hem momenteel regelmatig. Ik heb begrepen dat je hem regelmatig uit moet blazen vanwege stof in of bij de motor. Dit zou met een compressor moeten. Nu gaat het mij een beetje te ver om zo'n duur apparaat te kopen om alleen af en toe uit te blazen. Kan ik dit ook met een föhn of een fietspomp doen? En moet ik hem dan eerst open maken of gewoon door de luchtgaten heen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
937
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Even stofzuiger erop verder niks. Arbo technisch is uitblazen nogal lastig, want hoe ga je het stof opvangen?
Stofvrij werken is tegenwoordig verplicht.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Mijn ervaring is, dat je niets moet demonteren. De openingen die er zijn gewoon gebruiken.Wat je het best kunt doen, is met je haakse slijper naar een garage bij jouw in de buurt, en vragen of je even met een luchtpistool door je slijper mag blazen.
Bij 99 % van de garages doen ze daar niet moeilijk over. Die 1 % sla je dan maar over.
(Lees meer...)
jc54
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor jullie reacties. Ik zal binnenkort even langs een garage gaan. groeten, Thea

Andere antwoorden (2)

Een goedkopere oplossing ( tov de compressor) voor het uitblazen van de slijper is het aanschaffen van spuitbussen met lucht. Deze bussen spuiten de lucht met veel meer kracht dan bijv een fietspomp. Ze worden ook verkocht bij computerwinkels, om bijv toetsenborden ed schoon te spuiten.

Het beste is om de slijper zo ver mogelijk te demonteren voordat u gaat blazen. Echter ga niet verder dan uw eigen kennis reikt. Het moet u natuurlijk wel lukken, om de slijper weer op een veilige manier in elkaar te zetten.
(Lees meer...)
AlphaLimaSierra
9 jaar geleden
Nooit van gehoord dat je hem regelmatig moet uitblazen, maar goed.
Indien je dt zou willen doen heeft een fietspomp of fohn niet echt de kracht iets uit te voeren.
Wellicht even 1 x per half jaar naar een garage, om het toch met een compressor te laten doen.

Of even een 2e hansje op marktplaats kopen. Ik heb de mijne laats voor €15,- verkocht.
Een compressor hebben , is uiteindelijk een goeie investering. Je kan er namelijk veel meer mee dan alleen blazen.
(Lees meer...)
Frimu2
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik slijp al jaren haaks en van uitblazen heb ik ook nooit gehoord. Dat ding blijft gewoon draaien.
+je
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Met een compressor kun je wel veel. Het is echter ook een enorme sta-in-de-weg.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding