Hoe kun je zelf schilderdoek maken?

Ik wil al heel lang een muurschildering maken in mijn huiskamer. Maar als ik nog ooit ga verhuizen kan ik natuurlijk niet even dat muurtje uitbreken om mijn 'schilderij' mee te nemen. Dus had ik bedacht het op een groot doek te doen, maar ik weet niet of het formaat wat ik graag wil (b*h ca. 2.50*2.00 m) ergens te koop is - om over de prijs nog maar niet te spreken. Zou ik zo'n doek zelf kunnen maken? Hoe moet ik de stof behandelen zodat die geschikt is om beschilderd te worden? Ik heb eerlijk gezegd ook nog niet bepaald met welke soort verf ik wil werken.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.8K
Ritsuka
9 jaar geleden
Je zou kunnen informeren bij een hobby/schilderswinkel. Die hebben misschien wel zulk doek
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien brengt een plaat lakboard (hardboard met 1 witte zijde) uitkomst (oa bij bouwmarkt) , is echter 244 x 122 cm..
En anders een 2-persoons laken (puur linnen of katoen) spannen op een houten frame ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank allebei!
En waarom zetten jullie dit niet gewoon in een antwoord, dan kan ik 'plussen' :)
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik zag net in een webshop een rol "schilderscanvas" was 1.20m bij 5m ongeveer €33,- http://www.cchobby.nl/canvas-op-rol-5-m.aspx Weet niet of er nog bezorgkosten bij komen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kunt schildersdoek op rol kopen.
In de maat die je wil kom je op een prijs van ongeveer 22 euro per meter,dit is dan 2.10 breed. http://issuu.com/harolds_grafik/docs/prijslijst_schildersondergronden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
HeerVoldemort en Maria16, heel erg bedankt voor de tips!

Het beste antwoord

Schildersdoek maken is eigenlijk heel simpel. Het is alleen de vraag of het veel goedkoper is dan de eerder genoemde schildersdoek op rol. Het formaat dat je wil is altijd te koop (kan voor je gemaakt worden) maar is uiteraard behoorlijk prijzig.

Schildersdoek wordt gemaakt van canvas. Dus als je een groot stuk canvas op de kop kunt tikken dan ben je al een heel eind. Vervolgens moet je de canvas opspannen. Ik doe dat zelf ook als ik een schilderij in een bijzondere maat wil hebben. Alleen zijn dat nooit reuze-formaten. Dat is dus het lastigste van jouw verhaal. Je moet een raamwerk maken waarop je het doek kan opspannen (even googelen)
Vervolgens moet je het doek behandelen met een primer. Bijvoorbeeld gesso. Gesso is een geweldig goedje. Je kan het overal opsmeren als ondergrond. Het is van zichzelf wat ruw zodat je er vervolgens op kan schilderen. (kun je dus ook op bijvoorbeeld een vaasje doen ofzo)
En klaar ben je.

Makkelijkste en goedkoopste oplossing is dus op de muur schilderen en vervolgens niet meer verhuizen :P
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hè v'rdorie... en ik wou nog wel verhuizen naar een warm land :)
Bedankt voor je duidelijke tips. Ik vind het altijd heel flauw als iemand een 'min' geeft zonder uitleg. + dus
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+10 :)

Andere antwoorden (1)

Wat te denken van een soort voorzetwand te maken van dezelfde grootte.
van hardboard of ander plaatmateriaal.dit behandelen met een primer en daarop uw wandschildering te maken.Dan heeft u een mobiele muurschildering.
succes.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goeie tip! Dank je wel :) (ik wou 'plussen' maar dat had ik al gedaan)