Hoe maak een een punt van een soldeerbout scherp?

Hoe kan ik ervoor zorgen dat de punt van een soldeerbout erg scherp en dun wordt? Ik weet dat er naaldpunten te koop zijn voor soldeerbouten, maar ik kan die van mij niet vinden. Nu wilde ik dus een standaard naald uit mijn naald-en draaddoos halen en die dan aan de punt bevestigen. HET probleem is dat ik niet weet hoe?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Het materiaal van de soldeerpunt is vrijwel zonder uitzondering koper, vanwege de goede warmtegeleiding. Bij de vereiste temperaturen verbrandt koper langzaam, waardoor er putjes in de punt ontstaan. Met een vijl kan een nieuw schoon en glad oppervlak worden gemaakt, waarna de cyclus zich herhaalt. De goedkope soldeerbouten hebben op den duur een nieuwe punt nodig. Duurdere bouten hebben een long life-punt die bedekt is met een metaal dat vrijwel niet oxideert, zoals nikkel en chroom. Deze punten moeten bij normaal gebruik vele jaren mee kunnen gaan. Voorwaarde is dat ze niet beschadigd raken, vijlen is dus uit den boze.

Een naald is van roestvrij staal (RVS). Roestvrij staal hecht niet aan soldeertin. Met een gewone naald kun je dus niet solderen. Ook zal de naald niet warm genoeg worden, omdat hij niet goed aansluit op het verwarmingselement van de soldeerbout en veel warmte wordt afgegeven aan de lucht voordat die de punt bereikt. Je zou dan beter een spijker kunnen proberen, maar ideaal is het niet.

Als je een dunne soldeerbout nodig hebt, kun je beter een dun boutje kopen. Dat kan al voor € 6,- bij Conrad bijvoorbeeld. Zie de link.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je kunt de punt van je soldeerbout meestal eruit halen door een klein boutje of schroefje los te draaien. Het puntdeel valt er dan uit. Je klemt dit goed vast in een bankschroef of dergelijke en je kunt vervolgens met een slijpmachine of bandschuurmachine de punt zelf ' scherper' maken. Pas op dat je hierbij veilig werkt, met name met slijptollen kunnen ernstige ongevallen gebeuren. Gebruik je een bandschuurmachine, kies dan een fijne korrelgrootte en druk met behulp van een tang het puntdeel op de schuurband. Werk met kleine beetjes anders wordt het stukje te heet (bij flink schuren kan het plaatselijk veel heter worden dan bij het solderen).

Na het slijpen moet je de punt wat na schuren met heel fijn schuurpapier (korrel 200 of hoger getal). Daarna moet je de punt weer monteren in de bout. Voordat je ermee aan het werk gaat moet je hem eerst een keer heet laten worden en ervoor zorgen dat de punt goed vertind wordt (dus wat soldeer erop doen). Daarna schakel je de soldeerbout weer uit (ik neem aan dat het een elektrische is). Is hij eenmaal afgekoeld, dan kun je hem verder gaan gebruiken.

Bedenk wel dat als je dit doet, de vormverandering van je soldeerbout voorgoed is. Bij de goede ijzerhandel kun je vaak losse puntstukjes kopen, zodat je voor verschillend werk ook verschillende puntjes gebruikt -- kwestie van los schroeven en weer goed vast zetten. Draai je uiteinden niet zo hard vast dat de schroefdraad dol wordt, maar zet ze wel echt goed vast. Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mooie uitleg, daar heb ik ook wat aan. Bedankt. +1