hoe stucwerk glad maken?

Wat stucen betreft kom ik een heel eind. Ik gebruik MP75-SL voor de grote vlakken en dit werk ik af met MP75 (fijnere korrel) om het glad te krijgen.
Echter krijg ik het nooit zo glad als een ijsbaan en soms ontstaan er nog wat belletjes.

Daarbij heb ik de volgende vragen:
- Hoe kan ik stucwerk superglad afwerken (soort van groenband)?
- Hoe kan ik voorkomen dat er belletjes in het stucwerk komen / blijven zitten?

Graag antwoorden van mensen die echt weten waar ze het over hebben.
(Ik gebruik geen Fix & Finish. Dat spul is niet te pruimen...).

Alvast bedankt

9 jaar geleden
8.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5 jaar ervaring, zolang duurde het volgens de stukadoor met 15 jaar ervaring die hier laatst op een klus bezig was, voordat ie het echt goed kon.
Dat was dan ook een goeie, we zien verschil met zijn maatje die ongeveer even lang bezig is en ook zeker niet slecht is.
ronron1212
9 jaar geleden
Geschuurde wanden glad stucen doe je met roodband. Hier heb je zoals de vorige reactie al aangeeft ervaring voor nodig. Bellen ontstaan door dat je te dik werkt en de droging niet goed in de gaten hebt. Stucen is een vak.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
hier ging er mp75 op, met het handje.
ronron1212
9 jaar geleden
dat kan en het gaat altijd met het handje.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mp75 is specifiek gemaakt voor machinale verwerking.
ronron1212
9 jaar geleden
Ook daar kan je gewoon met de handje mee werken zonder machine.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik reageerde op het woordje "altijd "
Hoewel je een stuc spuit ook met het handje vasthoudt ;-)
ronron1212
9 jaar geleden
Een stuc spuit is alleen maar om het materiaal sneller op te brengen daarna moet het worden afgevlakt met een rij en daarna worden afgestuct.
Thecis
9 jaar geleden
Ik heb zeker niet de pretentie dat ik ene professional ben. Echter wel de vraag waarmee ik een toplaag superglad kan afwerken. Al andere info is in feite balast en niet nodig... Moet je dan roodband opmengen met de MP75 of puur los te gebruiken? Als 3e laag of ipv de MP75.
Ik waardeer het feit dat mensen er tijd in steken, maar in feite komt er geen informatie naar voren hier... En dat is natuurlijk jammer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben handig maar ik kan het niet.
"5 jaar ervaring" was dan ook mijn antwoord op je vraag. MP75 en roodband is qua afwerking hetzelfde,
o.a. de verwerkingstijd is hoger, dus je hebt langer de tijd.
http://www.nubouwen.nl/knauf-mp75-engis-spuitgips
http://www.nubouwen.nl/knauf-roodband Volgens mij heb ik dit zien staan, maar zo goed heb ik ook weer niet opgelet:
http://www.knauf.nl/show/nl/stukadoren/item/18,36,604/FinishPasta
ronron1212
9 jaar geleden
alleen roodband niet mengen met iets anders.

Het beste antwoord

De gipsgebonden pleisters die wij gebruiken om te stucen, is er in verschillende korreldiktes. Dit is nodig om verschillende ondergronden te kunnen egaliseren. Bijvoorbeeld de MP75 die jij noemt, moet volgens de opgave van de fabrikant een minimale laagdikte hebben van 10 mm. Dit voorkomt dat de gips tijdens het uitharden zal verbranden. Roodband, om maar een ander type te noemen, heeft een laagdikte van 5 mm nodig. Hoe fijner de korrel, hoe gladder het oppervlak uiteindelijk ook zal worden.

Waar ik goede ervaring mee heb, er zijn vast heel wat andere merken die goed zijn, is Surfenduit. Laagdikte 0-1 mm. Droogt ook erg mooi wit op en, dat is het belangrijkst voor jou, superglad.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Thecis
9 jaar geleden
Jouw antwoord sluit het beste aan bij de vraag die ik had. Hartelijk dank

Andere antwoorden (1)

als het stucwerk net hard is, met een natte schuimspaan opschuren en vervolgens nog eens afmessen, dan verdwijnen de belletjes ook vanzelf.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
als het hard is kan dat niet meer. Moet nog niet had zijn maar net zo dat met een blokkwast iets bevochtigen de afwerking kan worden gedaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vochtig maken klopt. Maar in plaats van schuimspaan bedoel je denk ik een schuurspaan of stucspons / schuurbord / schuurspons. Er zijn verschillende benamingen voor, maar een schuimspaan is bij ons een platte lepel in de keuken met gaatjes erin (vergietlepel).
ronron1212
9 jaar geleden
schuimspaan dat is ook niet goed in het antwoord. Het moet overigens met een spaan gebeuren om het goed vlak te krijgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
schuimspaan, schuurspaan, waar gaat dit over probeer alleen te helpen, redactie doe er wat aan en dat is toch de bedoeling?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zit nogal een verschil in het resultaat @Pieterjan15000, als je niet het goede gereedschap gebruikt. Schuurspanen zijn er zelfs in verschillende soorten hardheid en een schuurspons wordt gebruikt voor schuurwerk, precies het tegengestelde van wat de vragensteller wil bereiken.