tegels zetten; wat is deze rand?

Ik ga binnenkort mijn badkamer afmaken. De basis is destijds gelegd door een vakman. Kan iemand mij vertellen wat deze rechtopstaande groene rand is (zie foto) en of ik die kan wegsnijden? Ik zie anders niet zo goed hoe ik hier over heen moet tegelzetten.

Toegevoegd na 32 minuten:
Het contact met de vakman verliep niet echt lekker, vandaar dat ik er niet echt om sta te springen om hem hiervoor te benaderen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou ook niet weten wat je er anders mee kan doen, dus:
wegsnijden. Ga je de (inloop) douche vloer ook tegelen?
En zo ja: zit het daar ook?

Antwoorden (2)

De groene rand is kimband en heeft als functie om de overgang tussen de wand en de vloer, met beiden verschillende zettingen, waterdicht af te sluiten. Het bestaat uit een waterdichte zelfklevende band of een strook gaas met daarover een pasta aangebracht. Over deze strook komt het tegelwerk, de voegen tussen wand- en vloertegels afdichten met kit ipv voegmiddel om openscheuren te voorkomen.
De groene strook, kimband, heeft dus een belangrijke functie als extra waterdichte strook en het is niet aan te raden deze te verwijderen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
het is een band die voorkomt dat als de zandcementvloer uitzet of leeft hij de wand niet raakt. gewoon ter hoogte van de vloer afsnijden en tegels plaatsen.