Kan een plat dak aan twee kanten geisoleerd worden (zie omschrijving)?

Ik heb een aanbouw met een plak dak (zonder afschot). Hierop heeft de dakdekker 4 cm isolatie (PIR) aangebracht en deze heeft aangegeven dat er aan de onderkant van het platte dak geïsoleerd moet worden (ook de timmerman gaf dit aan).
Echter, overal kom ik tegen dat je een plat dak niet aan 2 kanten mag isoleren. Zij gaven beide aan dat dit ook bij dakkapellen zou gedaan wordt.

De oppervlakte waar ik tegenaan kijk is ongeveer 25 m2. Kan dit zoals de dakdekker beschrijft aan beide kanten geisoleerd worden en zo ja, hoe?

9 jaar geleden
14.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou informeren bij BDA (zie bron)
Volgens mij is 4 cm sowieso te weinig volgens de Norm.
En als de opstand niet hoger is zouden zij dit op kunnen lossen door de opstand te verhogen.
Volgens mij is dak en binnen isoleren zeer ongebruikelijk. Bel deze mensen even: http://www.kiwabda.nl/

Het beste antwoord

Als 4 cm. pir niet voldoende is kun je dat misschien ook op een andere manier oplossen, we hebben ook met dat dilemma gezeten voor een uitbouw waar alleen Dupanel platen onder de dakbedekking zat, op zich heeft dat ook redelijke isolatiewaarde, maar omdat toch het plafond afgewerkt moest worden zijn toch een stapje verder gegaan.
Ook bij ons waren de meningen van de "kenners" verdeeld over de oplossing.
Uiteindelijk hebben we zelf maar een tussenweg bedacht, of dat bij jou ook mogelijk is kan ik natuurlijk niet bekijken, het geeft je misschien wel stof tot nadenken.

We hebben tussen de draagbalken regels geplaatst die vlak zitten met de onderkant van de balken, (je kunt indien nodig dan ook direct het plafond uitvlakken), tussen de bovenkant van de regels en onderkant van het dakbeschot zat bij ons nog ongeveer 9 cm. ruimte, we hebben in alle balken tegen de muurkant, vlak onder het dakbeschot, gaten geboord om onderling luchtverbinding tussen de balken te krijgen.
Daarna hebben we ook weer 5 cm. isolatieplaten op de regels geplaatst, en het geheel afgewerkt met gipsplaten.
Op deze manier zit er dus ruimte tussen het dakbeschot en de isolatieplaten, en kan er lucht verplaatsen door de gaten.
In ons geval zit er in dezelfde ruimte een vaste kast, we hebben het dichte plafond niet helemaal doorgetrokken boven in de kast zodat er ventilatie mogelijk is.
Dit heeft bij ons geresulteerd in een merkbaar snellere verwarming van de ruimte bij een lagere radiatorstand.
Je zou voor jezelf kunnen bekijken of je ventilatiegat op een andere plek kunt maken, b.v. een opening naar de ruimte ernaast.

De "kenners" spreken dan over een warmtelek in mijn systeem, wat kan mij dat schelen, volgens mij is dat verwaarloosbaar en werkt het bijzonder goed en heb geen probleem met vocht in de constructie.

Succes met je dak.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Thecis
9 jaar geleden
Hier heb ik zelf ook over zitten nadenken. Dit zou heel goed werken met een dichte afwerking. Alleen zou dit ook werken als ik er 230V spotjes in wil plaatsen? Die steken dan door het isolatiemateriaal heen (ik heb in totaal 20 cm ruimte (hoogte) van de dakbalken, daaronder rachels van 18 mm en dan gipsplaat (dat is het plan, zit er nog niet in, theoretisch heb ik dus nog best ruimte om 10 cm PIR op de rachels te plaatsen en dan 8 cm voor de "luchtcirculatie"). Enig idee of dit kan?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat hangt er vanaf wat voor spotjes je gebruikt, hoe hoog ze zijn / hoe diep ze in de gipsplaat vallen, of ze veel warmte produceren en dat ook makkelijk kwijt moeten raken.
Bij een 230 v spot krijg je al gauw ruimtegebrek, die zijn al snel ergens tussen de 10 en 15 cm.
Ik zou in ieder geval geen gaten in de isolatieplaten maken, dan creëer je alleen maar lekken.
Je kunt nog beter dunnere iso platen gebruiken als je de ruimte voor je spotjes nodig hebt, met een 4 cm. pir zou het misschien net kunnen.
Of misschien toch andere spots / verlichting overwegen.
Als je het mooi vindt kun je ook een strook het van plafond 10 cm. verlagen, en daar je spotjes in maken, zo kun je toch de dikke iso platen gebruiken.
E.e.a. hangt ook af van de stijl van het huis en je eigen smaak.
Door het bovengenoemde systeem aan te passen kun je zelfs een deel van de balken in het zicht houden.
Misschien een foto van het plafond maken en aangeven wat voor stijl je graag wil.
Thecis
9 jaar geleden
Hartelijk dank voor de bijdrage.
UIteindelijk heb ik off-line ook een isolatiebedrijf gevonden wat vaker met dit soort situaties te maken heeft gehad en dit kan aanpakkken inclusief de garantie dat als er wat gebeurd op vochtgebied door de isolatie, dat ze het komen verhelpen en zelf het dak komen vervangen (en dit heb ik zwart op wit).
Zij hanteren het volgende systeem aan de onderkant van het dak:
- een laag dampwerende folie (semi-permiabel, dus vocht kan wel naar beneden) over het plafond, inclusief over de balken heen
- een laag steenwol tussen de balken
- een laag landbouwplastic.

Andere antwoorden (1)

Een plat dak goed isoleren is al heel moeilijk. Er bestaat bij een slechte toepassing van de materialen een grote kans dat er meer vocht in je constructie komt dan dat er uit kan ventileren. Dit gebeurt helaas maar al te vaak, mede doordat er ook onder zgn. professionals niet altijd voldoende kennis aanwezig is
Als je daarnaast ook nog een combinatie van 2 verschillende systemen wilt gaan toepassen is het vragen om problemen. Als niet bekend is hoe je huidige dak is opgebouwd, en waar de verschillende folie's, dakbedekkingingen en isolaitelagen zitten is het vragen om problemen.
Heb je dit allemaal goed in kaart, kan jou vakman met behulp van een dampspaningsberekening aantonen dat er geen vocht in je constructie kan komen en geeft hij er nog 10 jaar garantie op dan zou je het kunnen doen.

Groet, Robert