Waarmee gaatjes vullen in kunststof kozijn?

We zijn pas verhuisd en nu blijken er in de witte kunststof kozijnen allemaal gaten van spijkers en schroeven te zitten (met dank aan de vorige bewoners..).
Waarmee kan ik deze het beste vullen?
En kan ik een kunststof kozijn (plaatselijk) schuren? Waar de schroeven eruit zijn gehaald is het kunststof namelijk een beetje mee naar voren gekomen en dit zou ik glad willen schuren.

Wie heeft de oplossing?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
41.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
zijn het enkele gaatjes, of zit het kozijn helemaal vol?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
wij hebben het wel eens met tandpasta gedaan
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jackd: het zijn aardig wat gaatjes, eigenlijk op elke hoek van elk kozijn wel eentje. Meeste zijn zo'n 3-5mm.
@HeleneF: haha, dat is ook altijd nog een optie ;-) Het gaat me er idd meer om dat ze niet meer zo zichtbaar zijn.. Zat al aan kit te denken, maar dat wordt grijs. Misschien siliconenkit, dat blijft toch wit?

Het beste antwoord

Zit het binnen of buiten?
In plaats van schuren kun je beter met een scherp mesje de uitstekende randjes afsnijden. Dit gaat het beste en mooi recht met een krabbertje om verf van de ruiten te halen. Niet te hard drukken, anders haal je een heel hap uit je kozijn. Gaatjes opvullen binnen kan prima met gewone witte acrylaatkit. Het kozijn is hol, dus in het gaatje spuiten heeft geen zin. Het makkelijkst is een dikke klodder kit op en over het gaatje, zodat het een bobbeltje wordt. Hard laten worden en dan weer recht afsnijden met het mesje. Je blijft het wel zien.

Kunststof kozijnen kun je - zeker binnenshuis - prima schilderen. Eerst goed schoonmaken en ontvetten. Dan pas gaan schuren. Grondverf erop en gewoon aflakken. De meeste plamuur hecht niet goed op kunststof. Met acrylaatkit kun je ook met een plamuurmes de randjes tussen 2 kunststof delen opvullen. De zwarte rubberen strips tussen kozijn en glas zijn lastig te verven. Het kan wel, maar het hecht minder goed en die zul je dan vaker moeten bijwerken.

Is het een huurhuis, kijk dan wel even of het is toegestaan om kunststof kozijnen te schilderen. Bij mij mag het. En bij mijn woningbouwvereniging staat ook dat het niet is toegestaan spijkers en schroeven in het kunststof kozijn te doen, maar toen ik hier kwam wonen ook allemaal gaatjes. Ik heb alles dichtgemaakt en van binnen geschilderd. En ja, daarna toch echt mijn eigen luxaflex ook aan het kozijn gehangen.

Voordat je gaatjes gaat dichtmaken, bedenk goed of je de schroefgaten niet zelf kunt gebruiken voor het een of ander.

Storende gaatjes aan de buitenkant heb ik opgevuld met schroeven. Kleine schroefjes met een bolle kop nemen, opschuren, wit verven (in de kleur van het kozijn), laten drogen en strak in het gaatje draaien. Lijkt net of het bij de constructie hoort, zeker als je het consequent en symmetrisch op dezelfde plekken doet. Als er geen gaatjes in hadden mogen zitten: maak eerst een foto van je kozijn met gaatjes, zodat verhuurder jou niet later aansprakelijk gaat stellen voor die schroefjes.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt! Dit is een volledig antwoord met tips waar ik zeker wat mee kan.

Andere antwoorden (1)

Ik zou hier geen huis-tuin en keukenoplossing op los laten (en dat is niet omdat ik het niet zelf hoef te betalen). Als je een nieuw huis hebt, zou ik het professioneel laten repareren. Bij het bedrijf in de link vernieuwen ze de folie en maken ze gaatjes onzichtbaar weer dicht. Als je plastic zelf gaat schuren, krijg je doffe plekken en overschilderen wordt erg lastig.

Dus mijn advies is LATEN doen.
paulus811
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Met veel gaatjes kan het een duur grapje worden.
Schilderen is te doen.
http://www.schildersvak.nl/vraagbaak/id84-kunststof-kozijnen-schilderen.html