Waarom is de schroefdraad van gaskoppelingen vaak linksdraaiend?

De schroefdraad op koppelingen voor het vastmaken van gasslangen op gasflessen is vaak linksdraaiend, terwijl de meeste schroefdraden rechtsdraaiend zijn. Daardoor vergis ik me wel eens bij het losdraaien, waardoor ik de koppeling alleen maar vaster draai.
Er is vast een goede reden om dit soort koppelingen een linksdraaiende schroefdraad te geven. Maar welke?

bamibal
9 jaar geleden
14.7K

Het beste antwoord

Dit om te voorkomen dat er per ongeluk verkeerde dingen op de gasflessen worden aangesloten. Alleen gastoestellen kunnen op deze manier op de fles aangesloten worden. Ook andersom werkt dat dat je bv geen gasbbq op een waterkraan aansluit of dergelijke. Je wilt het misschien niet geloven maar je hebt mensen die het uit onkunde zouden doen als de koppelingen gelijk waren als bv wateraansluitingen
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Wat een geniale oplossing voor zo'n probleem, hé ?
(+)
bamibal
9 jaar geleden
Briljant!

Andere antwoorden (1)

En wat je zelf ook al aangeeft, door precies andersom te draaien is het losdraaien van een gasaansluiting een hele bewuste handeling geworden. Zou je per ongeluk de verkeerde kraan pakken om los te draaien (bv water- en gaskraan naast elkaar) dan voorkom je dat je je caravan veranderd in een gasballon.