Wat is het beste hout voor een zithoek?

Geachte,

Ik ga op mezelf wonen en ik wil graag zelf een zithoek maken onder het raam + een opslagruimte eronder. Maar welk hout kan ik het beste gebruiken? Ik wil er ongeveer met 4 a 5 mensen op kunnen zitten.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Hallo, het beste materiaal wat je kunt gebruiken is steigerhout.
Dit is de laatste tijd erg populair,ik heb zelfs laatst een hele partij bij de Karwei zien liggen.Het is fantastisch bewerkbaar, licht en erg sterk en het ziet er stoer uit. Qua prijs is het ook lekker. Als je een beetje rondsurft op internet kun je prima stap voor stap instructies volgen voor het bouwen van wat voor meubel dan ook met steigerhout, als je handig bent doe je het zelf :-). Zelf heb ik 2 tafels en een kast van steigerhout en ben nu bezig met tuinmeubilair.Ook lekker te vervoeren omdat het planken zijn.
Echt een aanrader!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor een zithoek binnen kan steigerhout geen kwaad. Het is ruw hout, met veel noesten, zodat flink schuren nodig is, om te voorkomen dat pantys, blouses en rokken e.d. eraan blijven haken. Als je het wilt schilderen is een goede grondlaag belangrijk.
Het succes van de bank is niet zozeer afhankelijk van de houtsoort maar van het ontwerp van de bank, en de constructie. Grote vlakken kan je opvullen met mdf plaat, of vezelplaat, en de zichtbare delen met een houtsoort met nerf. Deze kunnen dan netjes gebeitst of gelakt worden. Zoek eerst een goed ontwerp, kijk hoeveel hout je van welke soort nodig hebt. Zorg voor het juiste gereedschap en ga dan aan de slag.