Hoe kan ik recht naaien op de naaimachine?

Door de voet zie ik niet zo goed waar ik precies naai. En onbewust ga ik toch corrigeren en krijg ik geen echte rechte lijn.

Vooral bij de rechte steek valt dit op.

Heb van soepel en dun leer een portemonnee gemaakt. Dus vooral langs de randjes gaan naaien.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
8.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
je kunt eerst spelden, en er dan met de naald van de voet recht voor gaan stikken. als je dan bijna bij de speld ben trek je hem eruit!! hierdoor ga je altijd recht (als je recht gespeld hebt natuurlijk) je kan ook als je iets aan elkaar naait via de achterkant er met pen een streep op tekenen, maar die moet dan wel precies gezet worden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je leer kan naaien kan je het ook spelden. Het is soepel leer.

Antwoorden (4)

Een meetlint er naast houden en eerst spelden in doen. Hierdoor zie je waar je langs moet naaien. Als je dit langzaam doet, moet het lukken. Je kan natuurlijk met potlood strepen zetten op de portemonnee en hierop naaien, maar ik weet niet of dit zichtbaar is bij leer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op het gedeelte waar je stof opligt. Een lijn trekken.( potlood of met tape) En zorgen dat je de rand van je stof daar langs blijft gaan. Je kijkt dan niet meer naar je naald of voet. Maar meer naar de positie van je stof tov je naald.
Er zijn ook 1/4 inch voetjes te koop. Die geven aan waar de rand van je stof moet eindigen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aan de rechterkant van het voetje zie je lijntjes.
Leg de stof onder het voetje en kijk even waar de stiknaad moet komen en kijk dan op welk lijntje de zijkant van de stof ongeveer komt.
Hou met stikken de stof en het lijntje in de gaten om op die manier een rechte lijn te krijgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Allereerst: leer recht stikken is hartstikke lastig! Het transporteert niet gemakkelijk, en gaat snel zijn eigen weg, of blijft hangen. Het gaat gemakkelijker met een speciaal teflonvoetje, of met een een rolvoetje. (alleen vind ik het bij mijn rolvoetje nog lastiger om te zien waar ik stik)
Als je zelf geen duidelijke lijntjes naast je voetje hebt, zoals hierboven als inderdaad handige tip wordt aangegeven, kun je ook een stukje gekleurd tape naast het voetje op de naaimachine plakken, op de naadbreedte die je nodig hebt, dan kun je de zijkant daar langs laten glijden.
Spelden kan inderdaad niet bij leer, beide delen aan elkaar plakken wel, met dubbelzijdig tape bijvoorbeeld (Stylefix is hier speciaal voor bedoeld)
Verder is het bij leer nog belangrijk dat je een niet te kleine steeklengte instelt. Ook dat scheelt in het recht stikken, en bovendien heb je anders kans dat het leer scheurt.