Hoe voorkom je tocht in een woning als er bij buren geventileerd wordt ?

Als in een appartementengebouw in een woning geventileerd wordt gaat het in een woning op de begane grond tochten.

Is er een tochtdeskundige die weet hoe dat komt en wat de remedie is ? Zijn er bouwvoorschriften voor kruipruimten die dit moeten voorkomen ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gebouw is 30 jaar oud, sinds 10 jaar in alle woningen mechanische ventilatie middels ventilatoren op het dak. De tocht komt vanuit de kruipruimte alle vertrekken binnen, van de ene minuut op de andere en kan uren aanhouden voordat het weer stopt.

Antwoorden (1)

Ik ben zelf geen bouwdeskundige, maar heb wel een grote interesse voor de bouwsector.
Nu, ik vraag me af wat je bedoeld met ventileren, gaat het over ventileren door een raam open te zetten of een machinale ventilatiesysteem?
Indien het probleem is dat het tocht als een buur een raam openzet, dan kan het helpen om de binnendeuren tochtdicht te maken (de technieken zoals een buitendeur tochtdicht te maken, bijvoorbeeld door rubberstroken of borstelstrook onderaan de deur).
Indien het over mechanische ventilatie gaat, kan het zijn et die doorlekt naar de ventilatiesystemen van de andere appartementsbewoners. Hierbij is het aangewezen om de firma van het ventilatiesysteem het systeem te laten controleren en in het extreme geval kan je naar een concurrent gaan een vragen of die het systeem eens willen bekijken.
Er kan echter nog een 3de oorzaak zijn van de tocht, en dat is als er gaten en of spleten zitten naar andere woonblokken (rechtstreeks of via kruipkelder of zolder of andere wegen). Door deze gaten en spleten kan dan tocht ontstaan, maar dan is de vraag of het een structureel probleem is (bijvoorbeeld een vloer die losbarst van de muur, waardoor kieren ontstaan), waarbij het dan aanbevolen is om het door een deskundige ter plekke te laten controleren of een niet structurele fout (tocht via deuren die niet goed aansluiten op de muur en dergelijke), waarbij men zich kan behelpen door deze op te vullen met bijvoorbeeld silicone of andere vulmiddelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Duidelijk is dat het waait in de kruipruimte. Mechanische ventilatie is er altijd. De tocht is er echter alleen nu en dan. Je voelt hem aangezet worden, van de ene minuut op de andere. Dat maakt dus de indruk dat elders in het gebouw ramen of deuren opengezet worden. En dat zijn niet de woningdeuren. De lucht lijkt vanuit de kruipruimte mijn appartement ingeblazen te worden. Waardoor ik mij afvraag, mag er eigenlijk wel lucht kunnen stromen van de ene kruipruimte naar de andere, of moet mijn kruipruimte geïsoleerd zijn ?