mag ik een rookmelder ook op een bovenkastje in de keuken leggen?

moet ik hem echt ophangen, of mag ik hem ook op een bovenkastje leggen. Scheel boren/gaten in het plafond....

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
23.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt hem ook met dubbelzijdig tape aan het plafond bevestigen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Natuurlijk, maar dan zal hij het niet zo goed doen.
Maar een optische rookmelder in de keuken is vragen om problemen. Als je kookt komt er immers rook en damp vrij. Daar kan de rookmelder op af gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In de keuken is daarom een infraroodmelder wel op zijn plaats. Die gaan niet af door rook maar door te veel hitte.

Het beste antwoord

Rookmelder ALTIJD aan plafond op minimum 20 cm van elke muur verwijderd. De belangrijkste hang je VOOR de slaapkamer (meestal boven in de hal). Vervolgens wordt aangeraden op ieder verdiep tenminste eentje te hangen, dus beneden in hal, eventueel in kelder. Kwestie van gaten of tape of silicone... Ik ben brandweerman en kan u verzekeren, rookmelders redden effectief levens.

Toegevoegd na 6 minuten:
PS: vochtige ruimtes vermijden. Dus niet in de keuken of badkamer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Aangezien warme lucht stijgt is het beter om hem aan het plafond te hangen. Je hoeft geen gaten te boren, je kunt ook dubbelzijdig tape gebruiken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Met link: http://www.veiligwonen.com/veiligwonen/content/vragen/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij mij hangt hij in de hal. Toen ik een keer met de deur open stond te koken, waarbij er wat veel stoom vrij kwam ging hij al af.
Nee, je kunt de rookmelder beter helemaal niet in de keuken plaatsen. Beter is in de gang of ruimte tussen keuken en woonkamer. Wel altijd aan het plafond. Bevestigen kan ook met dubbelzijdig tape of klittenbandtape. Zie verder de tips van de brandweer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Als je het ding in de keuken hebt hangen dan gaat hij steeds af met koken.
Een rookmelder dient aan het plafond te worden geplaatst. In nieuwbouw woningen zal dit enkele nog gebeuren in de vluchtwegen. Dit wil zeggen, waar vlucht ik langs, om zo snel mogelijk naar buiten te gaan.
in de meeste gevallen zal dit in de gang / hal zijn, echter kan er b.v. een serre aan het huis zitten met een buitendeur, dan dient ook in de serre een melder te zitten.

In de keuken heb je dan ook niet echt een melder nodig, of je moet er een ouderwetse geiser hebben hangen, echter raad ik dan een mondoxide melder aan.