waarmee behandel ik een nieuwe spatrand langs het huis?

ik heb langs de boerderij een spatrand laten aanbrengen en wil deze voorbehandelen en daarna donkergrijs schilderen. kan iemand mij vertellen hoe en waarmee ik dat het beste kan doen? De rand is op basis van zandcement met kalk gemaakt.

10 jaar geleden
12.4K

Antwoorden (4)

De spatrand eerst goed reinigen met een borstel en water. En daarna betonverf op aanbrengen die geschikt is voor buiten. Voor het aanbrengen van betonverf op grijze betontegels zie je vaak het advies om eerst te reinigen met een oplossing van zoutzuur, maar dat zou ik niet doen gelet op de kalk die in jouw spatrand zit. De kalk los op in zuur. Gamma heeft betonverf die je buiten kunt gebruiken. Die spatranden hebben weinig te lijden van lopen etc. Dus de verf zal wel blijven zitten. Ik zou wachten op droog weer en een voldoende hoge temperatuur .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is speciale muurverf voor buitentoepassing. In elke gewenste kleur.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deze kan je het beste schilderen met een zo dampopen mogelijk verfsysteem.
Bij voorkeur een mineraal verfsysteem, er is echter maar 1 type minerale verf welke in een donkere kleur gemaakt kan worden, niet elke fabrikant heeft deze in zijn assortiment. Door de verkiezelende eigenschap icm de dampopenheid voorkom je dat deze gaat bladderen tpv het maaiveld ivm optrekkend vocht en de constante vochtdruk door grond of straatstenen. Elk ander type muurverf zal na verloop van tijd gaan bladderen bij het maaiveld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
kalei is volgens mij de beste oplossing. kalei is een op kalkbasis soort verf die je aanbrengt met een kleine blokkwast. de structuur is wel wat ruw dat is een kwestie van smaak. kalei is in de winkel redelijk duur maar je kunt het zelf ook heel goedkoop maken: 1 deel kalk, 1 deel cement (donkere in dit geval) 2 delen fijn zand, een beetje dreft, aanlengen met water tot je een redelijk smeerbare oplossing krijgt. voor je begint met kaleien even de spatrand bevochtigen. veel succes