Verf je wol voor het spinnen of erna?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat hangt van je eigen voorkeur af. Ik verf liever na het spinnen, omdat ik liever vette wol spin. Bovendien heb ik dan alle wol in dezelfde kleur. Stel dat je eerst verft en daarna spint, en je komt er later achter dat je te weinig wol hebt, dan is het lastig precies dezelfde kleur te krijgen.

Het beste antwoord

Het verven kan in verschillende stadia van de productie van wol plaatsvinden, bijvoorbeeld voor het spinnen, in het garen en na het weven. Van oudsher werden hier vooral planten voor gebruikt. Wouw, wede en vooral meekrap waren vroeger veel gebruikte verfplanten. Ook wordt een geweven wollen lap of een tapijt wel bedrukt met verschillende kleuren.
Donkere wol, van een zwart schaap, blijft vaak ongeverfd.