Hoe sluit ik een wcd met combinatie schakelaar aan?

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik zou graag een wcd combinatie schakelaar aansluiten stopcontact en schakelaar in 1. Er zat voorheen een schakelaar op waar de lamp mee uit en aan kon. Er komen 3 draden uit de muur nl, 1x blauw, 1x groen/geel en 1 x zwart. Op de foto is te zien hoe ik het zou aansluiten. Kan iemand mij de tekening verduidelijken of aanpassen hoe het op een veilige manier kan en werkend. Op de schakelaar is al standaard een draad verbonden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
47.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij mis je nog een draadje (de fasedraad), met, een bruine mantel.

Antwoorden (2)

Die getekente zwarte is een schakeldraad, dus naar de lamp, die hoort dus al niet naar de WCD te gaan, daar moet een bruine in.

Naar de schakelaar gaat een bruine en er komt een zwarte vanaf, die zwarte gaat naar de lamp, vanuit de lamp komt dan weer een blauwe.

De WCD hoort te worden aangesloten met blauw, bruin en aarde (geel/groen)
Als de getekende draden (blauw - groen/geel - zwart) op het plaatje de enige draden zijn dan klopt er al iets niet.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het plaatje mist alleen de aarde draad.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Pas op! De draden komen uit een 3aderige kabel, daarom zijn de kleuren niet juist. Vermoedelijk is zwart nu de fase (+) en blauw of geel/groen de schakeldraad. Je hebt dus een 3e draad over voor de nul(-) maar je hebt dan geen randaarde.
Dus even meten welke draad wat is, daarna de schakeldraad aansluiten op de schakelaar boven en de andere 2 op de wcd. Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De schakelaar die nu van de muur komt (werkt op lamp) had alleen de blauwe en de zwarte aangesloten de geel/groene was verder weggeknipt en werd niet gebruikt. Zou iemand de draden op mijn eigen tekening willen aangeven ik vindt het volgens bovenstaande tekeningetje nogal ingewikkeld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kortom, het is niet mogelijk op deze plaats een combi aan te sluiten.
Je zult of dedrieaderige kabel moeten vervangen door een vieraderige.
Of een wcd aansluiten op de drie draden, en de lamp schakelen met een klikaanklikuit aan de andere kant van de kabel.
Waarschijnlijk is daar de geel-groene draad niet aangesloten en zit de blauwe bij een bruine draad. Daar zou je een foto voor moeten opsturen om een goed advies te kunnen geven.