Kun je een gitaar verven met spuitverf van de action?

Ik wil graag mijn (oude) gitaar verven, maar hiervoor niet te veel geld uitgeven.
Kan ik mijn gitaar dus met de spuitverf van de action verven? Of kan ik beter speciale verf van een bepaald duur merk gebruiken? En is spuitverf uberhaubt wel de juiste verf?

En is er een bepaalde manier waarop je een gitaar moet verven? -> moet je hem eerst nog schuren of zoiets? Zijn er bepaalde dingen waar ik op moet letten tijdens het verven?

Een heleboel vragen dus.. ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
Alvast bedankt! :D

Toegevoegd na 5 minuten:
Het is overigens een acoustische, spaanse gitaar..

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb weleens gehoord dat het absoluut af te raden is je gitaar zelf te verven.
Amadea
10 jaar geleden
Als jij echt muziekliefhebber bent wil je na het verven die gitaar niet meer gaan bespelen, want hij heeft dan geen mooie klank meer. Dof, dood geluid.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kies voor verf van betere kwaliteit, bijv. Histor of Sigma, dit is fijner van structuur, waardoor het er mooier uit zal zien.
Hoe je te werk kunt gaan, lees je in de link:
http://www.shinyguitargear.nl/Renovatie/lak_hout.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het kan, maar het zal wellicht te koste gaan van je geluid. Wil je niet al te veel geld uitgeven, zorg dan dat je die goedkope verf nog een extra laagje geeft en vervolgens overspuit met blanke lak. Dit proces moet je misschien een aantal keer herhalen afhanklijk van het gebruik
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
swirling. Dit kun je volgens mij met gewone verf doen. Je hebt wel een flinke bak met water nodig.

Het beste antwoord

Als je er na het spuiten nog op wil spelen dan zou ik er celluloselak op spuiten. Als je 'm na het spuiten tegen de muur spijkert, maakt de kwaliteit van de lak niet uit. Qua geluid........daar krijg je spijt van. Of ie mooi wordt is een kwestie van smaak.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Inderdaad, je levert 80% van je klankkleur in. Niet doen dus.
Plus

Andere antwoorden (1)

Ik zou het gewoon met autolak doen.
Eerst afnemen met water en ammoniak of st Marc.
Licht schuren met droogschuurpapier korrel P320
Daarna stofvrij maken en na stoffen met een kleefdoekje en niet meer met de hand waarmee je het kleefdoekje hebt vastgehouden aan de gitaar komen.
Dan spuit je de gitaar met Motip Acryl spuitplamuur in een paar dunne laagjes.
Na een uur spuit je de gitaar met enkele dunne lagen Motip Acryl autolak.
Let op: Een metallic kleur moet je ook nog eens met Motip Acryl blanke lak na spuiten.
Na anderhalf uur kan je de gitaar weer oppakken en in een warme ruimte plaatsen.
Geef de lak de tijd om uit te harden. Hij mag droog zijn maar heeft nog de tijd nodig (4 weken) om uit te harden (zoals elke verf) voordat je er aan kunt cleaneren (= poetsen) of voordat je er mee op tournee kunt.
Kostenplaatje +/_ €30,=
Alle synthetische verf zoals Histor Flexa Action zijn zonde van je werk en je gitaar.