Moet ik de (accordeon)deur van een afgesloten ruimte waar een gasboiler staat(gedeeltelijk) open laten?

Ik ben onlangs ingetrokken in een appartement met als verwarmingstoestel een gasboiler. De gasboiler bevindt zich naast de keuken in een aparte kleine ruimte. Momenteel doe ik de toegang tot die ruimte altijd toe, maar ik vraag mij af of ik het moet openlaten of gedeeltelijk openlaten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
open of gesloten systeem?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gaat het om een boiler of een combiketel? Merk en type graag
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
kun je iets vertellen over de ouderdom? Is het een modern systeem in een nieuw appartement? Of is het al lang geleden zo aangelegd?

Het beste antwoord

De deur openlaten staan hoeft niet, de ruimte waar de ketel hangt dient dusdanig geventileerd te zijn dat de ten allen tijden er voldoende verse lucht is om de ketel te laten branden, de installateur had anders de ketel daar niet mogen ophangen.

Mocht de ketel om één of andere reden toch onvoldoende lucht krijgen is het nog niet zo'n probleem, hij gaat dan hoogstens uit en wordt de gastoevoer automatisch afgesloten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
hoe weet jij dat dan?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Of ze vinden jou met "gestrekte kuiten" vanwege ene koolmonoxide vergiftiging.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@TegenXinnig
Beetje veel overdreven, het is een aparte ruimte die blijkbaar te klein is om in te verblijven, als daar de zuurstof uit verdwenen is wil niet zeggen dat het in de andere ruimtes van het huis ook zo is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@theodbn:
Hoe overdreven kan het zijn? Enige jaren geleden had ik een nefit turbo ketel hier op zolder hangen. Een van de tapeinden van de warmtewisselaar was uit het schroefdraad geraakt. Hierdoor sloot de brander niet meer goed aan. Gelukkig ging mijn CO melder af. Daar ik niet compartimenteer (zolderdeur blijft openstaan) dan had ik misschien vanaf mijn zolderkamer deze reactie niet kunnen 'ventileren'
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een CO melder slaat al zeer snel aan.
Voor dat een ketel alle zuurstof op heeft gebruikt uit een appartement zijn we een aantal dagen verder, intussen zijn alle vele malen de deur en / of de ramen wel open geweest, dus ja overdreven.

Andere antwoorden (1)

De boiler heeft een eigen lucht toevoer het is een gesloten systeem waar de lucht wordt in gevoerd en afgevoerd de deur kan dus gewoon dicht.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe weet je dat het een gesloten systeem is?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vraag ik me ook al af.
ronron1212
10 jaar geleden
Gasboiler Een gasboiler is een direct gestookte boiler en moet worden voorzien van een eigen rookgasafvoer en gastoevoer. Gasboilers zijn verkrijgbaar in huishoudelijke en industriële uitvoering.
Zijn eisen die aan dit soort boilers worden gesteld
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat zij eisen van nog geen 10 jaar geleden, als de ketel dus ouder is hoeft de aparte aanvoer nog niet van toepassing te zijn.