Kun je latex op houten binnenmuren gebruiken?

Ik heb een oud huis met houten muren. Deze zitten momenteel verstopt achter hardboard, maar ik wil ze dus weer tevoorschijn halen. Dan wil ik het hout wit verven (ze zijn nu roodbruin). In de bouwmarkt zei een medewerker dat ik prima latex kon gebruiken daarvoor. Ik was daar nogal verbaasd over, maar hij leek zo zeker van zijn zaak dat ik hem maar geloofde. Ik heb het ook nog gegoogled, maar vond niet veel informatie erover, behalve iemand wiens vriend schilder was, die ook zei dat het kon.
Is er iemand hier die veel verstand heeft van verf, ( dus a.u.b. niet zomaar wat roepen) die me hier antwoord op kan geven?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
40K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dag,
Met 40 jaar ervaring in het vak kan ik zeggen dat dit inderdaad kan.
Je dient wel met een paar zaken rekening te houden.
De muur dient vetvrij te zijn, geen resten van zeep (na afkuisen) en de muur dient voldoende droog te zijn en te blijven (geen te vochtige ruimte)
Het voordeel van een latex verf is dat je nadien zelfs met alle soorten lakverven (van mat - satiné tot glansverf) kan overschilderen.
wat het enigzins minder duur maakt dan als wanneer je deze zou behandelen met een primer (grondverf) en nadien aflakken.
Bij het schilderen van ruw hout zal de houtnerfvezel meer omhoog komen dan bij een grondverf, wat wil zeggen dat je tussen twee lagen in wat dient te schuren met fijn schuurpapier.
succes met je schilderwerk !
noot: Kies een kwaliteitslatex (niet de duurste, maar zeker niet de goedkoopste) van dat laatste krijg je steevast spijt (afschilferen verkleuren e.d.m.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel voor je uitvoerige uitleg. Een vraagje nog; er zit verf op het oude hout, maar ik weet niet wat voor een verf. Kan dat geen probleem veroorzaken?

Het beste antwoord

Muurverf op hout kan wel, maar heeft 1 groot nadeel, hout werkt, waardoor de harde muurverf niet meerekt en zal scheuren. Als het om een oud huis gaat waar het houtwerk lang opzit, zal het hout veel minder werken en zal het misschien wel mooi blijven. Let er ook op dat muurverf moeilijker schoon te houden is dat gewone lakverf.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt, crea.

Andere antwoorden (1)

Je moet dan niet een goedkope muurverf gebruiken. Ik zou je dan een buitengevelverf adviseren. Deze heb je in elastische versies en zijn ook nog eens goed afneembaar.