Hoe een oude stuclaag repareren?

Bij het verwijderen van oud behangpapier liet op heel veel plekken de stuclaag los. De stuclaag is op zoveel plekken beschadigd dat ik niet denk dat het handig is om de gaten één voor één op te vullen met gips. Om een vlak resultaat te krijgen, moet er een nieuwe stuclaag aangebracht worden, vind ik. Maar moet de hele stuclaag eerst verwijderd worden of kan eroverheen gestuct worden? Als de oude stuclaag weg moet, hoe kan je die het beste verwijderen?

Bedankt voor alle adviezen!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.6K

Het beste antwoord

Als de stuclaag verder nog goed vast zit en je later opnieuw wilt behangen, kun je het beschadigde pleisterwerk herstellen met een geschikt gipsprodukt voor reparatie. In een bouwmarkt is genoeg te vinden op dat gebied, bijv. van Beamix, Knauf, Alebastine etc. Een 2,5 of 5 kg verpakking is meestal wel voldoende voor dit soort reparatiewerk. Aanbrengen met een plamuurmes. Er bestaan ook kant-en-klare vulmiddelen in tubes etc, maar die zijn wel duurder in verbruik.

Toegevoegd na 10 minuten:
NB De stuclaag verwijderen doe je door afkappen. Dat geeft onwijs veel rotzooi en stof ! Opnieuw stucadoren van grote oppervlakken is voor doe-het-zelf vaak een ongeschikte klus. Evt. kun je loszittende delen verwijderen en muur (laten) afwerken met een sierpleister.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je kunt er overheen stucen. Omdat het stucwerk op sommige plekken is losgeraakt zou je het best een voorstrijkmiddel gebruiken (bijv. flevopol), anders heb je kans dat de nieuwe laag op sommige plekken los gaat laten.
De oppervlakte afwerking van stucwerk wordt voor een groot deel bepaald door het materiaal. Roodband en goudband zijn voor glad werk. Geelband en groenband voor schuurwerk.

succes !
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ natuurlijk wel de stukken die los zitten afsteken.
Voorstrijken is in dit geval inderdaad heel belangrijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
wilde ik ook net zeggen.
wel de losse stukken verwijderen, anders valt de nieuwe stuclaag er weer af, en dat wil je niet