Kan ik nog veilig PUR gebruiken voor opvulling?

PUR staat momenteel ter discussie wegens gezondheidsgevaar. Ik heb een muurtje van cellenbeton gebouwd, als afscheiding van 2 kinderkamers. De timmerman (die ik heb gevraagd voor de afwerking) wil de kleine ruimtes tussen cellenbeton en muur opvullen met Purschuim. Daarna diepgrond, stuc en glasvezelbehang (ik wil het kunnen verven).

Is het op wat voor wijze en in welke mate dan ook gevaarlijk voor de gezondheid (vooral van mijn kinderen van 0-2 jaar) om hier PUR te gebruiken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alternatieven genoeg, die nog beter isoleren ook. Dus waarom zou je PUR gebruiken hiervoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik dacht dat het om isolatie ging, dan worden grote hoeveelheden PUR gebruikt.
Het opvullen van wat gaten/sleuven is geen probleem. Wel een raampje openzetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor het dichten en afwerken van wanden kan het géén last.
Dit werd ook vermeld op de diverse items op TV.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hebben jullie enig idee hoe lang het moet luchten in de kamer(s) na het inspuiten van de PUR? Eerder een uurtje of een hele middag?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Normaal is het na een uur of twee uitgehard.
Tijdens het uitharden ventileren, dan is de lucht ok als het uitgehard is.

Het beste antwoord

Waar het in de nieuwsberichten over gaat is groot industrieel PUR gebruik zoals bij het isoleren van woningen.
Er werd ook duidelijk vermeld dat dit geen betrekking had op de bussen PUR die je in de bouwmarkt koopt en welke dus gebruikt worden voor bijvoorbeeld een gat dichten of een kozijn vastzetten.

Bij industrieel gebruik komen er in één keer zo vreselijk veel gassen vrij dat dit wel schadelijk kan zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De ophef is er, maar het fijne komt niet duidelijk naar voren. Pur is niet gezond in de fase dat het net ingespoten is. De bruis toestand. Dan komt er een irriterend gas vrij. Als het eenmaal is uitgehard, geeft het geen gif gas meer vrij.
Tip:: Neem bij kinderen geen glasvezel behang. Als er met spelen stukjes los komen, zijn die vezels zeker niet gezond...